IRL peab oluliseks, et Eesti riik säilitaks sisserändepoliitikas sisulise kontrolli, oleks võimeline nõudma siia tulevatelt varjupaika taotlevatelt inimestelt lojaalsust ja panust kohanemisse ning ei annaks pagulastele eelistoetusi võrreldes siin elavate inimestega.

10 põhimõttelist muutust:

1. Ümberasustamise ja ümberpaigutamise küsimustest on kõrgeim otsustuspädevus Riigikogul, kes annab komisjoni kaudu oma nõusoleku nimetatud isikute ülempiiri ja päritoluriigi osas. Oleme näinud, kuidas Euroopa tasemel on võimalik läbi hääletusmehhanismide suruda liikmesriikidele peale pagulaskvoote. Kui Riigikogu seda nõusolekut ei anna, siis valitsus tegutseda ei sa.

2. Politsei- ja piirivalveamet kehtestab turvaliste päritoluriikide nimekirja. Sellistest päritoluriikidest tulnud isikutele rahvusvahelist kaitset ei võimaldata, kuna eeldatakse, et see riik suudab pakkuda isikule piisavat turvalisust.

3. Kiirem kohtumenetlus juhul, kui isik ei saa rahvusvahelist kaitset ja valmistatakse ette isiku väljasaatmist. Täna on mitmeid menetlusi väldanud ka aastaid. Uue korra järgi peaks halduskohus tegema otsuse kiirendatud korras.

4. Menetlused ümberpaigutatavate isikute kohta tehakse väljaspool Eesti Vabariiki. Luba riiki sisenemiseks antakse üldpõhimõttena isikule alles siis, kui taustakontroll ja uuringud on isiku suhtes läbi viidud. Selline põhimõte on juba valitsuse tasemel kokku lepitud ning seepärast ei ole meil veel ühtegi ümberasustatud põgenikku. Nüüd saab see kirja ka seadusesse.

5. Selgelt on seaduses määratletud, et Eestis viibiv välismaalane peab järgima meie põhiseaduslikku korda, vabadusel, õigusel ja õiglusel tuginevat riiki, austama põhiseaduslikke väärtusi, Eesti ühiskonna korraldust ning eesti keelt ja kultuuri. Selle normi rikkumine on üheks aluseks elamisloa tühistamiseks. Rahvusvahelise kaitse taotlejatele tehakse väärtusdeklaratsioon eelnevalt teatavaks ja ta kohustub seda aktsepteerima.

6. Maha on võetud täiendavad toetused rahvusvahelise kaitse saajatele ning nüüd saavad kaitse taotlejad üksnes neid sotsiaaltoetusi, nagu Eesti elanikud, lisaks keeleõpe ja tõlge. Näiteks on tühistatud 4455 eurot munitsipaalkorteri remondiks. Praegu arvestatakse eluasemega seotud sotsiaaltoetuste määramisel toimetulekupiiriga seotud koefitsienti. Näiteks näeb kehtiv seadus ette, et vajadusel hüvitab riik rahvusvahelise kaitse saaja kasutusse antud munitsipaalkorteri remondikulu kuni 1,5 toimetulekupiiri määra ruutmeetri kohta ning maksimaalne taoline toetus ühe inimese kohta oleks 4 455 eurot. Samuti on rahvusvahelise kaitse saajal praegu õigus saada munitsipaalkorteri sisustamise hüvitist, mille maksimaalne suurus inimese kohta oleks 1 690 eurot. Need toetused kaotatakse ära.

7. Rahvusvahelise kaitse saanud isikul on kohustus osaleda kohanemisprogrammis. Kui ta seda ei tee, siis võidakse elamisluba mitte pikendada.

8. Rahvusvahelise kaitse saanud isikutel on kohustus omandada eesti keel teatud tasemel. Kui ei osale keeleõppes, siis võidakse piirata sotsiaaltoetuste maksmist.

9. Rahvusvaheline kaitse antakse üheks aastaks, mitte kolmeks, nagu seni. Rahvusvahelise kaitse saanud peab igal aastal taotlema pikendamist. See annab riigile võimaluse kontrollida, kas kaitse saanud isik on täitnud talle seadusega pandud kohustusi ning kuidas ta on kohanenud meie ühiskonnas.

10. Kui rahvusvahelise kaitse saanud isiku koduriigis on olukorda stabiliseerunud, saab ta saata tagasi.

Kokkuvõtteks.

IRLi ettepanekute pakett tagab rahvaesindusele kõrgeima otsustuspädevuse; kaitseb Eesti julgeolekut, kuna isikute suhtes tehakse kontroll väljaspool Eestit; võtab maha surve sotsiaaltoetuste huvides pagulasimmigratsiooniks, kuna täiendavate toetuste kataloog on tühistatud ; tagab selle, et isikutel on survestav motivatsioon kohaneda Eesti ühiskonnaga ning sätestab selge reegli, et meie põhiseaduslikke väärtusi mitte austavad isikud ei ole teretulnud. Samuti annab pakett riigiasutustele tugevamad tööriistad varjupaigaks mitteõigustatud isikute juhtumite menetlemiseks.