Võtame ühe näite. Peaministrina andis Siim Kallas Eesti riikluse ülima tunnustusena eriliste teenete eest kodakondsuse transiidiärimees Maksim Liksutovile. Liksutov aga väljendas protesti pronksmehe äraviimisele ning võttis endale ka Vene kodakondsuse. Kuna naturaliseeritud kodaniku topeltkodakondsuse puhul algatatakse selle äravõtmine, kaotas Liksutov kodakondsuse.

Kallase teooria järgi oli Liksutov alul Vene kodakondsuses olles venelane, siis Kallase otsuse alusel korraga eestlane, siis vahepeal topeltkodanikuna pooleestlane või mitmikeestlane ja lõpuks pärast Eesti kodakondsuse äravõtmist jälle venelane ja seda kõike paari aasta jooksul.

Muidugi on taoline teooria nonsenss. Kallase ettepaneku puhul on oluline arvestada kaht põhimõttelist asjaolu: mitte keegi ei võta sünnijärgselt kodanikult ära Eesti kodakondsust. See võõrandamatu õigus on tagatud põhiseadusega. Teiseks naturaliseeritud kodanike puhul kerkib kindlasti küsimus siis lojaalsuses näiteks riigiteenistuses, kui isik peab olema ju vande järgi lojaalne kahele riigile, kuidas käituda siis konflikti korral? Tuletame meelde, et kodakondsus pole mitte sotsiaalne põhiõigus, vaid ennekõike küsimus sellest, kes teostavad riigis poliitilist võimu.

Kallas ütleb, et välismaalaste seadus ja kodakondsusseadus sisaldavad sadade kaupa halbu paragrahve. See on julgeolekupoliitiliselt ohtlik avaldus. Just kodakondsus- ja välismaalaste poliitika põhimõtetest loobumist on Vene föderatsioon nõudnud Eestilt läbi kahekümne aasta. Nüüd esineb avatuse retoorikaga selle mõttega Eesti endine peaminister.

Riik koosneb kodanikkonnast, territooriumist ja võimust. Selgelt määratletud kodanikkond tähendas seda, et Eestist ei saanud SRÜ riiki. Sõjalistes konfliktides on Vene Föderatsioon alustanud ikka mõnusasti vene passide massilisest jagamisest nii Transnistrias, Donetskis, Abhaasias ja Osseetias. See on üks hübriidrünnaku võte. Kallase ettepanek legaliseeriks selle rünnaku võtte Eesti õiguskorras ja muudaks meid täiesti kaitsetuks.

Isegi Soome on jälginud tähelepanelikult viimasel ajal 20 000 vene-soome topeltkodaniku lisandumist ja seal debateeritakse võimalike piirangute seadmise üle või sellest loobumise üle. Euroopas käib täna hoopis debatt tuhandetelt naturaliseeritud kodanikelt kodakondsuse äravõtmise üle, kes on läinud terroristide ridades võitlema Araabia riikides.

Eesti kodakonsuspoliitika põhimõtete muutmine selleks, et meeldida keskerakonna saadikutele paari kuu parast valimistel, on läätseleemehind esmasünniõiguse mahamüümise eest. Pole mõtet rääkida füüsilise piiri väljaehitamisest, kui laseme õhku need selged piirid, mis määratlevad need alused, kes on kodanikud, ehk kõrgema riigivõimu kandjad.