Kirjanik Mark Twain ütles, et õnnestunud loosung peatab mõttetegevuse järgmiseks 20 aastaks. Jutud sellest, et „riik on halb peremees“ või „linn on halb peremees“ elavad oma elu, ilma, et neil reaalsusega palju pistmist oleks.

Olukord on nüüd veider, sest mina, kes ma olen valdava osa oma elust olnud ettevõtja ning pakkunud korraga pooletuhandele inimesele tööd, pean selgitama, mida head riik või linn ettevõtluse edendamiseks teha saab. Ja turumajanduse hüvesid selgitab mulle inimene, kelle ettevõtluskogemusest laiem avalikkus suurt ei tea.

Aga las võistlevad printsiibid, mitte inimesed. Selguse huvides ütlen, et loomulikult on vaba turumajandus valitsev põhimõte ja usun igati erainitsiatiivi. Kuid see ei tähenda riigi või linna rolli mahategemist.

Elron – riigi rolli edulugu

Eurosaadik räägib sellest, et riigil ega omavalitsusel pole pädevust ja taset, sest nad teevad kõike halvemini. Miks te räägite oma veebipäevikus bolševikest, kellel kõik nässu läks, aga ei räägi Elronist? Bolševikke pole kusagil, aga „halb ja riigikapitalistlik“ Elron sõidab suure menuga, kiiremini kui auto ning Tallinna piires Tallinna elanikele tasuta.

Lisaks antakse mõista, et prügi peab kindlasti vedama erafirma, sest linn tegevat seda halvemini. Tegelikult ka või? Kuidas te siis seletate Põhjamaade puhtust? Seal on just linnafirmade korraldatud jäätmevedu laialt levinud. Linnad läigivad.

Millegipärast ei pälvi Kallase tähelepanu see, et kiiduväärne eraettevõtja kesklinnas lihtsalt ei tahtnud enam prügi vedada tingimustel, mille ta oli alles ise paari aasta eest allkirjastanud. Sellise kaliibriga ettevõte peaks ometi oskama kujundada oma hinnapoliitikat kogu hankeperioodiks. Sellise raha väljapressimise eest kavatsebki Tallinn end oma prügiveovõimekuse tagamisega kaitsta.

Tasuta linnatransport jääb

Eurosaadiku blogis jääb rünnaku alla ka Tallinna ühistranspordi korraldus. Jah, linna roll on siin suur. Tallinna tänavail sõidavad uued trammid, ühistransport on tihe, seda kasutatakse palju ja see on tasuta. Kui Kallas soovib vabaturgu ja seeläbi senise tasuta ühistranspordi korralduse kaotamist, siis palun, kirjutagu see mõte oma valimisplatvormi ja kandideerigu Tallinna linnavolikokku. Mina omalt poolt toetan tasuta ja igati toimiva ühistranspordi jätkumist.

Seega, tänan väga eurosaadikut Tallinna pärast muretsemast, aga Tallinna ettevõtlus ja selle üldisest edukusest sõltuv linna toimetulek on päris heas seisus. Eelmise aasta lõpus tõstis rahvusvaheline reitinguagentuur Fitch Tallinna linna reitingu stabiilsest positiivseks, tunnustas madalat võlataset ning maksevõimet. See on suur kompliment ja näitab, et maksumaksja rahaga käiakse siin hoolikalt ümber ning viimsepäevakuulutajad eksivad.

Reformierakonna stiilis „vaba turumajandust“ me juba nägime. Kuulsime sellest, kuidas reformierakondlased küsisid eraettevõtjatelt „sidruneid“, mida pidi olema neli, et asjad liikuma hakkaks.

Lõpetuseks, kui proua Kallas arvab, et linnaettevõte ei saagi midagi head teha, mingu ta ilusa ilmaga mõnda Tallinna tänavakohvikusse. Turistid ja kohalikud läbisegi rüüpavad seal reeglina vahutavat, gaasilist ja läbipaistvat õlut, mida nimetatakse pilsneriks. Seda tüüpi õlu leiutati pooleteise sajandi eest just nimelt ühes Tšehhi linnaettevõttes. Nii et kui vaja, saab ka linnaettevõte hakkama.