Mis ühendab filme nagu „Sild üle Kwai jõe”, „Full Metal Jacket” ja „Reamees Ryani päästmine”? Peale sõjažanri ka tõsiasi, et naistegelastel on neis parimal juhul sõnadeta roll. Eks olegi kahurilihaks läbi ajaloo peamiselt saadetud mehi, aga see loob petliku pildi, justkui suutmatus diplomaatiliste vahendite juurde jääda teisi ei puudutakski.

Nagu paljudes teemades on viimastel aastatel lisandunud naiste perspektiivi õnneks ka sõjažanris. Tunamullu pälvis küllaga tähelepanu ja auhindu Kantemir Balagovi „Piitsavars” lahingutandrilt naasnud medõest maailmasõjajärgses Leningradis. Äsja esilinastus kodumaine dokumentaalfilm „Naised rindejoonel”, mis räägib Ukraina-Venemaa konflikti keskmesse sattunud naistest.

Eesti kaastootmises on valminud ka Erling Jepseni romaanil põhinev „Erna on sõjas”.