Eesti Kooriühingult 2020. aasta koori preemia saanud Voces Tallinna jaoks oli eelmine aasta põnevalt teguderohke, esineti kaheksa kontserdiga Iisraelis MustonenFesti raames ja mitmetel kontserditel Eestis. Iisraelis esitatud Johann Sebastian Bachi h-moll missat peetakse omas valdkonnas üheks keerulisemaks teoseks.

„Igasugune tunnustus on alati meeldiv, kuid mulle tundub, et selleaastane kooriühingu aasta koori preemia on meie jaoks veel erilisem. Kui vaatame tagasi üpris keerulisele 2020. aastale, kus koori tavaline rütm oli suures osas katkenud, avanes meil siiski võimalusi ka suuri projekte edukalt publiku ette tuua ja rõõm on selle üle, et meie tööd on märgatud ning nii kõrgelt hinnatud,” ütleb dirigent Mai Simson.

Eesti Kontserdi korraldatud Haapsalu Tšaikovski festivalil oli Voces Tallinn professionaalsete kollektiivide kõrval ainus harrastusbaasil tegutsev koor, kelle oskused ja tase on tänaseks päevaks jõudnud piisavalt kõrgele, et suudetakse suurte tegijatega võrreldavat kvaliteeti pakkuda. Haapsalu Toomkirikus toimunud Sergei Rahmaninovi „Koguöise jumalateenistuse” esitamise ajal oli kirik puupüsti rahvast täis. „See annab tõestust, et koori kvaliteeti teatakse ja hinnatakse ning soovitakse meid endale partneriks. Voces Tallinnal on regulaarne koostöö ERSO, Tallinna Kammerorkestri, Rahvusooper Estonia, Eesti Kontserdi ja Pärnu Linnaorkestriga,” ütleb dirigent, Voces Tallinna looja ja muusikaline nõustaja Risto Joost.

Ühiskondlikult oluline teema „Ookeani” fookuses

Mai Simsoni sõnul tõstab muusikaline lavastus „Ookean” fookusesse ühiskondlikult olulise ja aktuaalse teema – maailmamerede murettekitava tervise. 75-minutiline lavastus räägib maailma hoidmisest, unistamisest, vabadusest ja aupaklikust suhtumisest elusse. „Helilooja Ülo Krigul on loonud muusikalise suurvormi, mis on inspireeritud ookeani erinevatest kihtidest ja muu hulgas päikesevalguse hulgast nendes – teose alguses sukeldutakse 11 meetri sügavusele ning liigutakse ülespoole kuni vee peal oleva pidevalt lenduva kihini.”

Lavastajaks on hetkel Poolas resideeruv ning maailma kuulsatel ooperilavadel töötav Ran Arthur Braun, kes on öelnud: „Minu jaoks on olnud huvitav lisada lavapiltidesse ebatraditsioonilisemat keelt või tööriistu: kaskadööritrikid, veekoreograafia, kaheksameetrine hiigelnukk, siduda see kõik osaliselt videomaterjalina ja tõstatada küsimus – missugune meie tulevik välja näeb?” Lavastuse üks peategelasi on hiigelnukk – süvaveesukelduja, mida juhib nukumeeskond Hispaaniast. Elektroonilise kujunduse lavastusele on teinud Sander Mölder. See on audiovisuaalne vaatemäng, mis jutustab vee, tule koreograafia, kehakeele ja võimsa muusika kihtidega loo inimese panuse möödapääsmatusest.

Risto Joost nimetab „Ookeani” projekti enda dirigendikarjääri üheks nõudlikumaks ja avarama skaalaga protsessiks, mis lubab publikule suurepärast teekonda läbi heliefektide ning audiovisuaalse rännaku, kuhu on lisatud eelsalvestatud kaadrid Hispaaniast, Berliinist ja otsene live-video samast kruiisisadama kaldalt. Projektis astub üles täiesti uus orkester Tallinn Sinfonia, mis koosneb parimatest Eesti ja lähiregiooni muusikutest. „Koor teeb omalt poolt kõik selleks, et see elamus oleks maksimaalselt kvaliteetne.”

Tegusalt uute projektide poole

„Juba nädal pärast „Ookeani” ettekandeid ootab meid kontsert Haapsalu vanamuusikafestivalil, kus ette kantakse Händeli oratoorium „Theodora”. Sügiseperioodi jäävad Mahleri II sümfoonia ettekanne koos Vanemuise ooperikoori ja orkestri ning Tartu Ülikooli kammerkooriga. Kui kõik läheb nii nagu plaanitud, siis kontsertreis Iisraeli, „Ookeani” ettekanne Dubais EXPO-l ning traditsioonilised aastalõpukontserdid Händeli „Messiaga”, seekord koos Peter Spisskyga ja uue põlvkonna Eesti solistidega,” kirjeldab Mai Simson.