Illustratsioon: Opiq

Mainitud hange annab küll tõuke digiõpikute laialdasemaks kasutuselevõtuks, ent kas just selline lahendus on pikas perspektiivis kõige mõistlikum, et toetada hariduslikke uuendusi? Hanke võitnud Opiqu platvorm saab pika edumaa võrreldes konkureerivate digiteenustega, sest ilmselt ei ole palju koole, kes ostaksid edasi mõne teise platvormi tasulisi materjale, kui Opiq pakub kõike tasuta. Iga järgmise hankega muutub konkurentidel järjest keerulisemaks võistelda või üldse esile kerkida.

See on probleem, sest haridusinnovatsioon ei ole üks hüpe. Opiqu platvormi digiõpik on õppimist toetav tehniline vahend. Praegu võib see olla väga uuenduslik, aga viie aasta pärast tõenäoliselt enam mitte. Pealegi juba praegu teame, et õppimiseks ja õpetamiseks ei pea üldse olema õpikut sellisel kujul, nagu meie seda tunneme, olgu ta paberil või digitaalne.

Kindlasti üritab ka Opiq oma toodet pidevalt arendada. Kahjuks teame, et monopoolne seisund viib üldiselt stagneerumiseni. Oletame, et ühel päeval loob keegi platvormi, mis võimaldab pakkuda kogu riiklikku õppekava katvat õppesisu virtuaalreaalsusmängudena, aga Opiq ei märka sellise trendiga kaasa minna või lihtsalt ei viitsi samasugust teenust välja arendada, sest riigihanked toidavad kenasti. Muidugi võivad need VR-õppematerjalide arendajad pakkuda oma uudset toodet otse koolijuhtidele, aga tõenäoliselt laiutaks enamik neist kurvalt käsi, et neil pole selle jaoks eelarves raha, sest nad saavad ju tasuta digiõpikut kasutada.

« Avalehele 8 Kommentaari