Poliitilise maastiku põhijooned ei muutunud, kuigi uues Riigikogus on nelja asemel kuus erakonda,  selgus tõsiasi, et ka kodanikuühiskonna pinnalt on võimalik vähese rahaga Toompeale jõuda. Vanad erakonnad ei suutnud adekvaatselt ära tunda rahva rahulolematust. Olukorda teravdas  kooseluseaduse vastuvõtmine. See konflikt tõi protesti ja konservatiivsuse seguna Riigikogusse Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) ja üldine rahulolematus andis võimaluse Vabaerakonnale.

Geniaalne Reformierakond

Valimised võitnud Reformierakond (RE) tegi poliittehnoloogiliselt kaks geniaalset käiku: vastandudes Savisaarele ja vahetades koalitsioonipartnerit aasta enne valimisi. Iga kaasamõtlev eestlane jäi  mõttesse, RE on küll arrogantne ja üleolv, kuid „mis saab siis, kui võimule tuleb Savisaar ?" Aasta eest,  kui RE oli valitsusest IRL-i välja visanud, ei suutnudki IRL ennast enam koguda, jäädes kibestunult  süüdistavaks. IRL-i nõrgestab läbirääkimiste laua ääres kehv valimistulemus, mille põhjustas elementaarne viga, sest kampaania ehitati üles põhimõttel „Juhan ja kanamunad või mitte keegi ..." IRL kaugenes kampaanias oma põhiväärtustest, ideoloogia ähmastus. Nüüd, kui  väheneb toetus riigieelarvest peaaegu poole võrra, soovib valimiste kaotaja iga hinna eest pääseda poliitparketile tagasi.  Kui IRL-i juhtkond kiiresti ei vahetu, hakkab see erakond  lagunema, nagu kunagine Rahvaliit, neid päästaks  ühinemine Vabaerakonnaga, kui ainult „uuskampsunid" ei karda, et „poistebänd" neist jälle  üle  sõidab. Seega on IRL-i paika panna kerge.

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) aasta tagune kõrge reiting  kukkus koos valitsusvastutusega kolinal ning kirstunaelaks oli töövõimereformiga nõusolek, mis tegi sotsidele suurema karuteene kui kooseluseadus. Käimasolevatel läbirääkimistel sooviks nad koos Vabaerakonnaga midagi märgilist ehk näiteks riigireformi koos demokraatiapaketiga. Kui tugev aga on Vabaerakonna  ühtsus? Veel ollakse  vabad, sest neil pole seljataga Riigikogu lobiga harjunud toiduahelat. Juhtiv roll on küll kunagistel Isamaaliidu „kampsunitel", kuid neil puudub selgepiiriline ideoloogia. Kuna neid koheselt kaasati valitsusliidu moodustamisse, ei jäänud neil oma ühtse erakonna loomiseks aega ja on oht, et RE lagundab nad tulevikus suurte erakondade vahel. 

Koalitsioonikõnelustelt eemale jäänud EKRE peaks nüüd tegutsema selle nimel, et ei pälviks äärmuslaste silti. Eesti riik ei saa endale lubada vastvalitud EKRE rüpest välja pudenenud kobamisi  „natsismi positiivsetest külgedest"-  meie riigi eesmärk on siiski meie enda julgeolek. Seega tuleb sellised hinnangud üheselt hukka mõista ja mitte  ümber selle fopaa sogama jääda. Ka ei ole avalikus ruumis kohta EKRE primitiivse rahvusluse tumedatel impulsidel.

Süsteemne väljakutse

Eesti poliitika lähiaja süsteemne väljakutse on  KE „salongikõlbulikuks muutmine," ei tohi  unustada, et KE on ainus mastaapse poliitilise lõimumise kandja Eestis. KE võõrandumine viib lõpuks venekeelse partei tekkeni ning arvestades rahvusvahelist pingestunud olukorda, hakkaks see partei oma toetajate huve kaitstes radikaalselt sõjahüsteerijat õhutama, vastandudes omakorda RE -le.

Taavi Rõivas viis oma erakonna võidule, kuid kas ta suudab „teha Ansipit,"  kehtestades ennast erakonna tagatoas, seda näitab aeg. Eeldused on, aga kogemusi napib. Rõivas on jätnud  sõnumi, et Eesti demokraatia on selleks liiga nõrk, et elaks üle RE lahkumise võimult. RE-l on valitsuse moodustamisega  ees keeruline aeg, sest laua taga istub väga erinevate ideoloogiatega seltskond ja  lõplik tõde pole see, mida rääkitakse, vaid ikka see, miks midagi räägitakse.