Muidugi, antidepressantide väljakirjutamine pole iseenesest halb – see on märk, et noor saab abi. Aga nende arvude tõttu peaks aru saama, et koolipsühholoog on koolipere loomulik osa, mitte teenus, mis võib, aga ei tarvitse olla.

Põhjusi võib olla erinevaid: inimeste suurenev hüljatus ja ühiskonnas üksijäämine, võimetus edukultusega sammu pidada, suutmatus saavutatuga rahul olla. Pingeline kool ja napp tunnustus on Eestis pigem konstandid. On need noored hoopiski liigõrnad, vati sees kasvanud lumehelbekesed? Meil pole seda vastust, kuid ka reaalseks eluks liiga õrna lumehelbekese kaotust ei saa Eesti endale lubada.

Terve psüühika on elukvaliteedi eeltingimus, mis on justkui hindamatu. Ent tegelikult on proovitud neile sotsiaalsetele muredele ka hinnalipikut külge panna, sest hingehädaga noor suudab harva õpi- ja töövõime säilitada.

On hinnatud, et psüühika- ja käitumishäirete tõttu jäi Eestis loomata ligi 363 miljonit eurot sisemajanduse kogutoodangut.

Norralased on hinnanud, et neil on psüühika- ja käitumishäiretest tingitud rahalised kaod ühiskonnale ligemale kolmandiku jagu suuremad kui südame- ja veresoonkonnahaigustest või kõigist vähiliikidest tekitatud kaod. Tervise arengu instituudi 2013. aasta andmete põhjal ja samalaadse metoodika alusel on Eestis välja arvestatud, et tol aastal jäi psüühika- ja käitumishäirete tõttu haigestumise ja enneaegse surma pärast Eestis loomata ligi 363 miljonit eurot sisemajanduse kogutoodangut.

Mida me teha saame? Suhtuda tähelepanelikult noorte vaimsesse tervisesse. Ja märk tähelepanust oleks see, kui noorte vaimse tervise projekte ei veetaks nii suurel määral enam välismaiste heategijate, nimelt norralaste projektiraha eest, vaid see oleks Eesti enda kulu, aga ka investeering oma inimestesse.