Foto: Andres Putting

Miljard korda on tallinlased tasuta ühistranspordi seitsme aasta jooksul validaatori ees rohelist kaarti viibutanud. Sõiduõiguse kontrollimine on andnud tööd mupole ja trahvivaidluste lahendamine kohtusüsteemile kuni riigikohtuni välja. Ja mida on tallinlased miljardi viibutuse eest vastu saanud? Nagu tänasest lehest lugeda saate, siis 2017. aastal ühe alalhoidliku transpordiuuringu, mille põhjal avatakse selle aasta lõpus üks uus bussiliin...

Isikliku autoga tööl käivate pealinlaste arv on tasuta ühistranspordi aastatel kasvanud veerandi võrra. Harjumaalt Tallinnas tööl käijate seas on isiklik auto veelgi kindlam eelistus. Ühissõidukite kasutus seisab endisel tasemel, suutmata pealinna teede-tänavate liikluskoormust piisavalt vähendada. Mihhail Kõlvart ja Taavi Aas, kas te siis sellist Tallinna linna tahtsitegi, kui toetasite 2010-ndate alguses tasuta ühistranspordi ideed?

Praegune linnapea Kõlvart tol ajal ühistranspordi eest veel ei vastutanud, kuid majandusministriks edutatud Aas võiks küll häbeneda. Näiteks 2013. aastal rääkis ta transpordi eest vastutava abilinnapeana: „Tallinn on väga tänulik nende inimeste üle, kes igat oma sõitu ühistranspordis valideerivad ja sellega liinivõrgu modelleerimiseks ja optimeerimiseks vajalike andmete kogumisele kaasa aitavad.” Mida paraku ikka veel peaaegu üldse näha pole, on liinivõrgu uuendamine, kuigi linnaelanike elu- ja töökohtade paiknemine on aastatega märkimisväärselt muutunud.

Tallinnal on rahaallikas transpordisüsteemi senisest kiiremaks arendamiseks olemas – ühistranspordi tagasi tasuliseks tegemine.

Tõsi küll, eile allkirjastasid Aas ja Kõlvart Tallinna regiooni liikuvuse koostöömemorandumi, mille alusel hakatakse välja töötama ühtset Tallinna ja Harjumaa transpordivõrku ja rahastusmudelit. Väga progressiivne, kui selle mõjul midagi reaalset muutuma hakkab. Aga kas hakkab? Juba väikestestki transpordiarendustest rääkides rõhutas abilinnapea Andrei Novikov tänavu suvel arupärimisele vastates, et liinide pikendamine ja uute avamine nõuab uute busside ostmist, milleks on tarvis raha, samuti lisabussijuhte.

Nii valitsusel kui ka Tallinna linnal on rahaallikas ühistranspordi senisest kiiremaks arendamiseks tegelikult olemas. See on ühissõidukite tagasi tasuliseks tegemine. Edgar Savisaar on poliitikast lahkunud, Kadri Simson kolinud Brüsselisse – milleks jätkata jäärapäiselt eksiteel käimist, kui ühistransport vajab hädasti investeeringuid! Pärast piletitasu taastamist läheksid ka iga kuu üle 90 000 euro linna raha neelav piletisüsteem ja linnakodanike kaardiviibutused rohkem asja ette.

Graafika: Kairit Edovald