Vaevalt on keegi väga üllatunud, et Estonian Airi lennukid, mille pärast firma pankrotti omandas uus riigifirma Transpordi Varahaldus, nüüd NAG kasutusse jõudsid. Mõneti oli see ju isegi loomulik: kui riik on otsustanud lennundusega edasi tegeleda, siis on tema lennufirmal ka lennukeid vaja. Mis seal imelikku, kui kasutusele võetakse riigi eelmise lennufirma töökorras lennukid?

Imelik on see, kui väljapeetult tõsise näoga on asjaosalised mänginud mängu, et NAG-l ei ole Estonian Airiga seost ja tegemist ei olnud äri kantimisega pankrotistunud ettevõttest uude firmasse. Transpordi Varahaldus tellis Lufthansa Consultingult analüüsi, millised on kolme lennuki pikaajalise väljarentimise parimad võimalused, ja kuulutas lennundusajakirjades ja -ringkondades välja konkursi rentniku leidmiseks. Ja sai kaks pakkumust, millest parimaks „osutus” NAG oma. Suurema osa aega seisid lennukid angaaris, mitte ei teeninud riigifirmale renditulu. Näitemängu tegemata oleks saanud lennukid kiiremini panna tegema seda, milleks nad on mõeldud: reisijaid vedama.

Headest otseühendustest Eestile sündivaks kasuks on pakutud summasid 100 miljonist 300 miljoni euroni aastas. Kahju, mis sünnib halvast ärikultuurist – varade kantimine, võlausaldajate nöökimine jms –, ei ole keegi kokku löönud, aga osa sellest tuleks praegusel juhul panna kulude reale. Estonian Airi pankrotti laskmises ja NAG-le elu sisse puhumises on tehtud terve hulk käike, mis lubavad öelda, et nimetatud ärivõtted on Eestis riiklikult aktsepteeritud.

Isegi kui möönda, et kõnealusel juhul pühitseb eesmärk abinõu, jääb päevakorda küsimus eesmärgi mõttekusest. Lennureisijate patriotism on loid, sest NAG lennukid on viletsad, lennuhinnad kallid ja lennuplaani ootamatuid muudatusi liiga palju. Teoreetiliselt võiksid „koju” jõudnud lennukid seda olukorda parandada, aga praktikas peab NAG – vabandust, Nordica – seda veel tõestama.

Transpordi Varahaldus rentis lennukid NAG-le 13 aastaks. Kui suhtuda Varahaldusse kui NAG-st sõltumatusse ettevõttese, on see optimistlik tehing, sest paljud NAG-le nii pikka eluiga ei ennusta.