Kopli Liinid Foto: Priit Simson

Tänases Eesti Päevalehes kirjutame Kopli elanike üllatusest, et varem lubatud 565 kodu asemel kavatseb Fund Ehitus linna heakskiidul ehitada Kopli liinidele hoopis umbes 900 uut kodu. Küünik ütleks, et niimoodi on Tallinnas neid asju alati aetud – ehitusplaane, mis võivad kohalikes elanikes vastuseisu tekitada, varjatakse nii kaua kui vähegi võimalik.

Ent juba kevadest saadik on Tallinnal ju uus linnapea Mihhail Kõlvart, kes ametisse astudes rääkis, kui tähtis on näha linnasüsteemi seoseid ja arendada linna harmooniliselt, nii et linna pakutavad teenused oleksid sujuvalt korraldatud.

Sellise ilusa eesmärgiga ei sobi paraku kokku tõsiasi, et Kõlvarti alluvad ei oska või ei taha selgitada, kuidas õnnestub Kopli liinidele mahutada poole rohkem kortereid, ilma et ületataks konkursi tingimustes lubatud hoonestustihedust ja -kõrgust. Samuti on raske mõista, kust tekkis arendajal julgus kavandada esialgu ühe- kuni viiekorruseliste majade jaoks mõeldud alale isegi üks üheksakorruseline.

Kõlvarti lubatud süsteemsest lähenemisest ei ole veel ilmseid märke. Ähvardab hoopis ummikute kasv ja laste koolitee pikenemine.

Piirkonna praegused elanikud kardavad põhjendatult, et Põhja-Tallinna tänavad lähevad Kopli liinide ja teiste arendustega kaasneva autoliikluse kasvu tõttu veel rohkem umbe. Linna läbimõtlematust või ükskõiksust näitab see, et Fund Ehitus lubab igale valmivale korterile üht-kaht parkimiskohta, aga Põhja-Tallinna linnaosavanem Peeter Järvelaid usub, et suur osa seal kandis elavaid inimesi hakkab sõitma trammiga. See usk ei maksa midagi, kui linn ja arendaja ei edasta jõuliselt sõnumit, et Põhja-Tallinnasse pole igapäevased autokasutajad oodatud. Ei edasta ju.

Kopli liinide arendus pole ainus selline. Juulis pärast laulupidu sai kuumaks teemaks Tallinna lauluväljaku kõrvale Eesti Näituste alale kavandatav 1000 korteriga elamuarendus. Sellegi puhul pole linn ega arendajad pidanud vajalikuks korralikult hinnata, kas tipptundidel niigi ülekoormatud Pirita tee kannataks uute elanike liikluse välja.

Peale umbe mineva liikluse ähvardab Tallinna suuremate elamuarenduste piirkondi ka koolikohtade nappus. See suurendab liiklusummikuid veelgi, sest nagu pealinna haridusameti juht paari nädala eest AK-le teatas, võivad lapsed vabalt koolis käia ka kuni tunnise teekonna kaugusel või teises vahetuses.

Tallinn kasvab, aga linnajuhtide tarkus mitte. Kõlvarti lubatud süsteemsest lähenemisest ei ole linna juhtimises veel ilmseid märke.