Foto: Vallo Kruuser

Seda, et teed kipuvad lagunema juba enne garantiiaja lõppu ja paljudes kohtades, teab informeeritum autosõitja ju niigi. Kehvem uudis on see, et maanteeameti varasemate juhtide ajal paistab olevat valitsenud paras minnalaskmise meeleolu. Kuidas muidu saaksime me nüüd teada, et pinnase- ja asfaldisegusid on paljudel uusehitistel segatud ja paigaldatud nii, et need ei saanudki vastupidavad olla. Ehitusnõuete rikkumine on olnud massiline.

Teedeehitajad ei kipu vastutust võtma, vaid pööritavad silmi ja väidavad, et polevat ikka kindel, et nemad midagi valesti tegid. Paraku ei kostnud ka ehitamise aegu nende kurtmist, et kuulge, korralikuks ehitamiseks oleks vaja veel seda, teist ja kolmandat muuta. Pärnu ümbersõit, Mäo ümbersõit, Viitna ümbersõit… Kõigis neis uutes rajatistes on puudujääke.

Nende objektide järelevalve tegijad peaksid andma vastuse, kuidas see võimalik oli ja miks ei märganud nad teede enneaegse lagunemise võimalust. Nende lohakus tähendab aina korduvaid teederemonte. Õigupoolest on ju kõik proovid ja teekatte analüüsid olnud pistelised, seega on probleem laiem. Järelevalve tegijate vastutus peab oluliselt suurenema, sest teedeehituses liiguvad suured summad.

Aivo Adamsoni juhtimisel saab maanteeametis loodetavasti segaduste aeg otsa. Meenutame, et mullu juunis mõistis Harju maakohus maanteeameti eksjuhi Tamur Tsäkko süüdi riigihangete nõuete rikkumises ja usalduse kuritarvitamises ning määras talle tingimisi vanglakaristuse. Suurema puistamise tõttu lahkus ametist hulk Tsäkko kaastöötajaid, põhjuseks peamiselt küsitava otstarbekusega reisid. Samal ajal ei lähe maanteeameti elu just kergemaks: asutus saab 2015. aastal teedehoiuks 25 miljonit eurot vähem, sest kütuseaktsiisilt kohustuslikus korras teedehoiuks minevad summad lasti vabaks.

Jääb küsimus: kui hull on linnade ja valdade teede kvaliteet? Kas seal ka samasugust teekatte analüüsi tehakse? Maanteeamet teadupärast nende teede pärast muretsema ei pea, see on linna- ja vallavalitsuste ülesanne. Tööd on ees kõvasti.