Õhku jääb aga küsimus, miks peavad Eesti noored välismaale minema, kaalumata Eestis õppimist? Kas Eesti kõrgkoolid jäävad rahvusvahelisel tasemel haridusele alla? Et sellele vastata, peaksime esmalt vaatama, kes on tänane Eesti noor ja millised on tema kriteeriumid kõrgharidusele? Kas Eesti kõrgkoolid suudavad neid täita?

Emori uuringust nähtus, et 1089 noort vanuses 15-25 tähtsustavad oma elus hariduse saamist - see on nende arvates oma tulevikule mõeldes oluline. Hariduse mõte on siiski noorte jaoks mõnevõrra erinev - kui umbes pool tähtsustab seda ilmselt n-ö paberi pärast, siis teine pool soovib saada teadmisi, oskusi ja laiendada silmaringi. Hoolimata hariduse mõttest oodatakse, et see võiks kindlustada korraliku töö.

Ütlen kõigile tänastele ja tulevastele ülikooli sisseastujatele, kelle jaoks võrdub korralik töö palgaga: palk loeb teatud piirini. Eesti kõrgkoolide haridusega võime teile peaaegu garanteerida, et palgatase, mida tulevased töökohad teile pakuvad, on tase, mis katab ära põhivajadused, nii et jõuate sinna, kus edasine õnn sõltub pigem eneseteostusest ja tunnustusest.

Küsimus on selles, et töö peab olema kellegi jaoks kasulik - inimkonnale, Euroopale, Eesti rahvale.

Võtame näiteks Eestist kosmoseriigi teinud tudengisatelliidi programmi ESTCube-1 - ideekavanditest satelliidi pensionipõlve saatmiseni kulus sadadel noortel 48 Eesti (kõrg)koolist ja välismaalt tuhandeid töötunde, mida nad tegid vabatahtlikkuse alusel.

Neil oli kindel visioon olla Eesti kosmosevaldkonna eestvedajad. Vähetähtis ei ole ka see, et tudengisatelliidi projekti juures nägid mitmed välisüliõpilased Tartu ülikooli kui rahvusvahelist ülikooli, kus end täiendada ja maailma muutumise kogemuse nimel käed külge lüüa.

Mul on hea meel, et lisaks Tartule on ambitsioonika ettevõtmise vastu võtnud ka Tallinna üliõpilased. See tõestab vaid üht - Eestis elavad andekad noored, Eestil on potentsiaal luua noortele tingimused maailma mastaabis projektide elluviimiseks - tuleb olla vaid positiivselt hulljulge, seista oma mõtete ja tegude eest. On ju ka president Toomas Hendrik Ilves öelnud, et Eesti on kosmoseriik ja siin tegeletakse kõrgtehnoloogiaga - ja seda mh orbiidile saadetud ESTCube-1 ja valmiva ESTCube-2 näitel.

Siinkohal ei saa küll öelda, et oleme kuidagi kehvemad kui rahvusvahelised ülikoolid - meil on olemas kõik võimalused - neid peavad nägema nii üliõpilased, ülikoolid, avalik sektor kui ka ettevõtjad.

Juba ainuüksi selle näite puhul täidavad vähemalt kaks Eesti ülikooli TOP 5 ootust, mille noored on ülikoolivalikule seadnud.

Esiteks, kvaliteetne haridus. Erialaste kõrgetasemeliste teadmistega ei saa maailmatasemel projekte ellu viia. Tudengisatelliidi projektid tõestavad, et Eesti kõrgharidus on kvaliteetne.

Teiseks, tudengisõbralikkus ehk paindlik õppe ja töö ühendamine. ESTCube-1 projekt viis vähemalt kolme eduka kosmose start-up-ettevõtte asutamiseni - Crystalspace, RadiusSpace ja CubeHub.

Kolmandaks, rahvusvahelisus. Tudengisatelliidi projektidesse olid ja on kaasatud nii rahvusvahelised üliõpilased kui ka teadlased. Üliõpilastel on võimalus käia teadmisi jagamas rahvusvaheliste ülikoolide juures ning olla žürii liige rahvusvahelistel arengunädalavahetustel Eesti, nagu seda korraldab Garage48.

Neljandaks, ülikool annab praktilise hariduse. Erialaste teoreetiliste teadmiste rakendamine ja reaalse tulemuse nägemine annab enesekindlust teha järeldusi ja rakendada neid järgmiste suurte projektide juures, nagu ESTCube-2, mis valmib Tartus Eesti Vabariigi 100. sünnipäevaks.

Viiendaks, ülikool õpetab erialasid, mis garanteerivad kindla töökoha. Aktiivne ülikoolilõpetaja ei jää pärast kõrghariduse saamist riiulisse tolmu koguma - olgu tegemist humanitaar-, sotsiaal-, loodus- ja täppisteaduste või meditsiiniteaduste valdkonnaga.

Noored on rääkinud - Eestis on tulevikutegijatele loodud maailmatasemel võimalused, mida osatakse hinnata ja kasutada. Emori uuringust nähtub, et kõige selgemini eristuvad nende võimalustega Tartu ülikool kui kvaliteetse hariduse ja ka süvaõppe pakkuja ning Tallinna tehnikaülikool oma tehnoloogiaalase suunitlusega.

Meie oleme ülikoolis loonud kõik tingimused, et anda maailmatasemel haridusega noortele eelis kogu eluks - et ei mõeldaks vaid numbriliste väärtuste peale, vaid osatakse ka hinnata panust ühiskonnale. Maailma nägemises ei ole midagi halba, instinkt maailma vallutada on kiiduväärt, teinekord piisab aga vaadata natuke sügavamale selle maailma võimalustele, kus sa praegu õpid, töötad ja elad ning Sa näed, et see maailm täidab paljud Su kriteeriumid.