Oliver Rand

Teisipäeval tund enne südaööd liigub Tallinna taksopeatustes kulutulena teade kontrollreidist, mis korraldatud transpordiameti ja politsei poolt eesmärgiga tabada taksoeeskirjade rikkujaid ja libataksojuhte. Pärast kolme taksopeatuse läbivaatamist loobuvad kontrollijad reidist.

"Kuulete ise, taksojuhtide debiilid helisevad vahet pidamata," rehmab transpordiameti juhataja asetäitja Raik Saart käega autode kõrvale kampa kogunenud sohvritele, kes teavitavad kolleege ette lähenevast ohust.

Pool tundi pärast kontrollimist on Balti jaama taksopeatus tühjemast tühjem. Kuigi kõnekäänd ütleb, et mürsk kaks korda samasse auku ei kuku, eelistavad alalhoidlikud taksojuhid vahelejäämisega teist korda mitte riskida. Kadunud on ka varem peatuses tühjalt seisnud taksod, mille omanikke politseil leida ei õnnestunudki.

"Mõttetu on kontrollida üle paari koha, sest taksojuhid hoiatavad kolleege ette, seega on eeskirjarikkujate otsimine igast peatusest tühi vaev," selgitab transpordiameti juhataja Tiit Kivikas.

Tema sõnul on reidide ajal mitmeid kordi tekkinud kahtlus, et taksojuhid on kontrollijate tulekust informeeritud. "Mõni kord tekib isegi tunne, et äkki mängivad reididel kaasasolevad politseinikud sohvritega kokku," mainib juhataja vaikselt, kõhklusenoot hääles.

Kuu tagasi õnnestus transpordiametil vahele võtta kolm oma töötajat, kes taksode kontrollimise asemel võtsid roolikeerajatelt 500 krooni suurust altkäemaksu. Patustanud vallandati, kuid asemikke pole neile veel leitud, sest 2000-kroonine kuupalk ei ole tekitanud töönõudlejate tungi.

Täisrelvastuses reidile

Kaks politseiautot blokeerivad Balti jaama taksopeatuse sisse- ning väljasõidutee, jättes lõksu kuus taksot. Akord transpordiameti ja politsei ühisreidile on pingevaba, seda enam, et kaasasolevaid ajakirjanikke on rahustatud: välipolitseil on relvad kaasas.

Umbkeelsed taksojuhid satuvad silmanähtavalt segadusse, neist üks jõuab kõrvalasuvasse baari varjuda ning sinna ta kontrollimise ajaks jääbki.

"Kutsuge ta siia, muidu viime tema takso tõstukiga minema," ähvardab turske välipolitseinik pagenu kolleegi ning annab kurja nägu tehes mõista, et oma masina sinnapaika jätnud juht saab trahvi, sest tema takso takistab liiklust. Veerand tundi hiljem on politseinik takso teisaldamisest loobunud. "Kurat, paberiajamine võtaks liiga palju aega," põhjendab ta käegalöömist. Transpordiameti taksonduse peaspetsialist Toomas Rehepapp paneb kontrollijatele baari eelistanud juhi nime ja autonumbri kirja ning lubab temaga tegevusloa pikendamise ajal karm olla.

Protokolli saab hoopis taksojuht, kelle autol puudub nõuetekohane taksomeeter ja keda seetõttu ähvardab kuni 1900 krooni suurune trahv.

Hoiatus levib kulutulena

Viru hotelli taksopeatusesse jõudes on tühjalt seisvaid masinaid juba rohkem, mispeale Tiit Kivikasel on alust arvata, et info reidist liigub kiiremini kui reid ise.

Kontrollijad jätavad Tulika taksorivi vahele ning pööravad tähelepanu erataksojuhtidele. "Firmataksodega probleeme pole, küll aga omal käel sõitjatega," selgitab Tiit Kivikas ja osutab kahele porisele autole, mille küljele pole nõuetekohaselt taksojuhi nime kirjutatud.

"Tegelikult tuleb taksojuhtidel juhinduda kolmest põhinõudmisest: nad peavad olema korrektsed ja valdama riigikeelt, auto peab olema puhas ning tehniliselt rahuldavas seisukorras," loetleb transpordiameti juhataja.

Samal ajal on politsei avastanud peatusest taksojuhi, kelle auto aknal olev hinnakiri ei vasta taksomeetril oleva hinnakirjaga. "Niimoodi saab ta kergesti kliente petta, kes lähevad aknal oleva odavama hinna õnge, kuid maksavad ikkagi rohkem," osutab Toomas Rehepapp ning asub taksojuhile protokolli kirjutama.

Taksondus käest ära

Kolmanda patustanu leiab reid bussijaama taksopeatusest. Dokumentideta ning takso tunnusmärgina vaid plafooni kasutav juht tõttab end õigustama. "Ma panin kodus vale jope selga ning paberid jäid koju," põhjendab ta elavalt zhestikuleerides.

Liigne kätega vehkimine sunnib politseinikke taksojuhi joovet mõõtma, kuid too osutub kaineks. Dokumentide puudumise eest teeb politsei taksojuhile protokolli.

Toomas Rehepapi kinnitusel on bussijaama peatuses vahele jäänud juht tänavune 126. trahvi saanud taksoeeskirja rikkuja. "Kuna protokolli tegi talle politsei, siis pärast reidi on minu arvestuses siiski 125 trahvitud taksojuhti," täpsustas taksonduse peaspetsialist, lisades, et trahve on tehtud 83 000 krooni ulatuses. Lisaks on umbes 60 sohvrit pääsenud hoiatusega.

Reidi lõpetades põrutab transpordiameti juhataja asetäitja Raik Saart, et taksondus on linnas käest ära. "Turg on küll ennast reguleerinud, kuid samas pole kadunud taksojuhid, kes seda ametit ei vääri," kinnitab ta. "Lähitulevikus on kavas taksoeeskirja karmistada piirini, kus iga sohver teadvustaks endale, et iga tema eksimus võib kaasa tuua tegevusloast ilmajäämise. Näiteks ei valda peaaegu iga kolmas juht riigikeelt. Kui me lööme tegevuslubade andmisel korra majja, on loota asja paranemist."

Autosse istuvat Raik Saarti jääb piidlema kümmekond kobarasse kogunenud taksojuhti, kellest suur osa kõikidest juhataja asetäitja sõnadest aru ei saa, kuid hääletooni kategoorilisus paneb neid mõistma, et taksojuhi mõru leib saab tulevikus kibedust juurde.

RAUNO VOLMAR