Üldiselt üsna rahul. Tegu on päris pika ja põhjaliku programmiga, mis on üpris hea kompromiss IRL-iga. Võtsime selle aluseks Reformierakonna valimisprogrammi, lisasime sinna ka partnerite prioriteete.

•• Koalitsioonilepe ütleb, et aas­tal 2015 langeb üksikisiku tulumaks praeguselt 21 protsendilt 20 protsendile. Miks valisite just tulumaksu alandamise tee? Ehk võinuks tulumaksualanduse asemel hoopis endisele tasemele tuua käibemaksu?

Kaalusime erinevaid variante. Me sooviksime madalamat üldist mak­sukoormust. Kaalusime ka võimalust tõsta tulumaksuvaba miinimumi ja teisi võimalusi, aga need ideed tulevad uuesti lauale siis, kui rahalised võimalused suurenevad.

•• Käibemaksu tõsteti ülikiiresti, ilma erilise avaliku aruteluta.

Jah, tõsi. Tuleb kiita Eesti rahva rahulikkust, et üheskoos sellise otsuse teha saime. Käibemaksu erinevus tulumaksust on see, et üks maksustab rohkem tarbimist, teine tulude teenimist ja meie ei taha teha neid, kel läheb hästi, vaesemaks, vaid neid, kellel veel nii hästi ei lähe, hoopis jõukamaks.

•• Kui palju see tulumaksualandus maksma läheb?

Suurusjärgus 70 miljonit eurot.

•• Koalitsioonileping näeb ette ka sotsiaalmaksule lae kehtestamist: alates 2014. aastast ei tu­leks enam maksta pensionimaksu töötasu osalt, mis ületab 4000 eurot kuus. Teie erakonnakaaslane Jürgen Ligi ütles aga enne valimisi, et tema suhtub sotsiaalmaksu laesse kriitiliselt.

Sotsiaalmaksu lae mõte on tekitada uusi töökohti ja adresseerida seda probleemi, kui tavaliste töölepingute asemel te­hakse inimestega nii-öelda juhtimislepinguid, et sotsiaalmaksetest mööda hiilida. 4000 eurot on üsna kõrge piir ja arvan, et see vastab Ligi toodud kriteeriumitele. Tõenäoliselt suurendab see ka maksutulusid, nii nagu ka ettevõtte tulumaksuvabastus tõi kaasa selle, et paari aastaga tõusid kasumid 9–11 korda. See näitas, et varem olid firmad leidnud palju võimalusi, kuidas oma raamatupidamist ja rahaasju muudmoodi ajada.

•• Reformierakonna valimisprogrammis oli juttu, et aastaks 2022 võiks Eesti saada oma tuumajaama. Koalitsioonilepingus aga sellest, millal jaam valmis peaks olema, juttu enam ei ole. Kas mõjutas Jaapani katastroof?

Nii ja naa. See, mis on koalitsioonilepingus kirjas, on meie veendumus. Me pole seisukohal, et nui neljaks, tuumajaam peab tulema. Enne on vaja asja kaaluda Eesti energiajulgeolekust ja energiaportfellist lähtuvalt ning kõiki as­pekte avalikult arutada. On õige, et tuumaenergia saastab keskkonda vähem, õnnetusi on ülivähe. Energeetikas on oluline mitmekesisus ja tasakaal eri tootmisviiside vahel. Jaapanis toimunu tekitab muidugi emotsioone, aga emotsioonide baasil otsuseid langetada ei saa.

•• Kas teie isiklikult toetate siis tuumajaama?

Seda tuleks kaaluda, ma ei saa enne kaalumist öelda „ei” või „jah”. Aga kui tuumajaam annab eelise majandusele ja tööstusettevõtetele, siis muudab see meid kõiki jõukamaks. Samal ajal on kõigis sellistes ettevõtmistes inimlik risk, et inimene eksib mingites oludes.

•• Koalitsioonileping lubab tasu­ta kõrgharidust: riikliku koolitustellimuse suurendamist 40 protsen­di võrra, mis sisuliselt tähendab, et pea kõik keskkoolilõpetajad saavad kõrgkooli tasuta ko­hale. Haridusminister Lukas rääkis en­ne valimisi, et tasuline vastuvõtt tuleb eestikeelsetele õppekavadele keelustada. Kas see juhtub?

Ei. See ei lähe kokku meie vaadetega, kui öeldakse, et inimene võib teha mida iganes, aga ei tohi raha kulutada õppimisele. Ma vist ei tea ühtegi inimest, keda haridus oleks rikkunud.

•• Kas koolitustellimust suurendatakse kõigil erialadel võrdselt 40%?

Ilmselt mitte. Selle muudatuse te­gemine on haridusministri kätes. Valida on, kas maksame rohkem nii-öelda pehmeid erialasid või pisut vähem kallemaid erialasid.

•• Koolid on hädas, et pole tugevat õpetajate järelkasvu. IRL lu­bas enne valimisi õpetajate palgatõusu, koalitsioonilepingus sellest aga enam juttu pole.

Arutelul see teema oli. Aga palgatõusude puhul tuleb arvestada üldist majandusolukorda.

•• Aga tulumaksu langetamiseks justkui raha on?

Tulumaksu langetamine kehtib samamoodi õpetajatele ja kõigile teistele, see pole mõeldud kitsale grupile. Tulumaksu peetakse ma­janduse jaoks kõige kurnavamaks maksuks.

•• Jõukamad võidavad aga sellest rohkem.

Nemad maksavad ka rohkem makse.