Lii Raudsepp: Ka klienditeenindaja amet pakub karjäärivõimalusi
Olen ligi viis aastat töötanud teenindajana Pärnu Rimis. Õpin Lääne-Viru rakenduskõrgkoolis kaubandus-ökonoomika eriala viimasel kursusel. Enne õppisin Pärnumaa kutsehariduskeskuses müüja ametit. Seega töötan sel erialal, mida olen omandanud. Sattusin kaubandusketti tööle pärast 2007. aastal läbitud koolipraktikat, mille järel mulle kaupluses ametit pakuti. Et tegemist oli graafikupõhise töökohaga, oli see mulle kui kutsekooliõpilasele väga sobilik pakkumine – graafikujärgne töö võimaldab mul koolis käia ning lisasissetulek kulub perest eemal elades igati ära.
Lugedes viimasel ajal ilmunud artikleid jääb tahes-tahtmata mulje, nagu oleks teenindaja amet viimane võimalus üldse tööd teha. Ükski haritud ja karjääri teha sooviv inimene sellisest ametikohast ju ometi huvitatud poleks. Olles tegutsenud teenindussfääris mitmeid aastaid, võin omast kogemusest öelda, et teenindaja amet õpetab mitmeid kasulikke omadusi, alates keele- ja suhtlemisoskusest meeskonna ning klientidega kuni võimaluseni rakendada ka oma loovust, omandada uusi kogemusi ja laiendada silmaringi. Samuti võib olla teenindaja amet kogemuse mõttes rahuldust pakkuv. Innustavalt mõjub ka klientide tagasiside. Näiteks oli hiljuti juhus, kus soovitasin kliendile üht veini. Olin järgmisel päeval väga positiivselt üllatunud, kui klient taas poodi tuli ning mind hea soovituse eest tänas. Teinekord unustavad kliendid, et nad ise omavad klienditeeninduse kvaliteedi üle suurt võimu – nii heatahtlik kui ka negatiivne suhtumine on nakkav. Nii võib kliendi hea sõna muuta teenindaja päeva märksa helgemaks ning motiveerida inimest paremini oma tööd tegema.
Tuleb tunnistada – teenindaja töö ei ole lihtne. Iga poodi tulev klient on isemoodi erinev isiksus ning igal ühel on teenindusele erinevad ootused. "Klient on kuningas" ja "kliendil on alati õigus" – igaüks meist teab neid lennukaid lauseid. Leian, et klient on kuningas, kui ta ka ise kuninglikult käitub. Professionaalse klienditeenindaja oskuste hulka kuulub vältimatult oskus jätta iseenda tujud ja tahtmised töökoha ukse taha, et muuta oma meeskonna kui ka kliendi päev rõõmsamaks. Teenindaja vastutus on suur, sest ta esindab kogu ettevõtet – teenindaja on ettevõtte peegel ja teenindus mõjutab suuresti ettevõtte mainet. Jah, muidugi võiks palk olla suurem. Samas leian, et hädaldada ja kurta on lihtne, vahel tundub, et see on eestlastele väga loomuomane. Pigem tasuks ehk negatiivse hoiaku asemel hoopis midagi ette võtta – end täiendada, minna kutse- või kõrgkooli ja omandada uusi teadmisi ning oskusi või õppida näiteks keeli. Ühesõnaga oleme rohkem positiivsemad ja rõõmsamad!
Tööandja suhtumine on tähtis
Tööandjaid on erinevaid. Mina usun, et olen tööandja osas teinud hea valiku. Meile pakutakse võimalust õppida keeli ja osaleda erinevatel koolitustel. Ise olen osalenud klienditeeninduse ja veinikoolitusel, ees ootab hea teeninduse koolitus "Kuidas saada Eesti parimaks teenindajaks?". Lisaks toetatakse töötajate soovi tegeleda tervispordiga, kuid ma ise kooli tõttu väga palju hetkel kahjuks spordiga tegeleda ei jõua.
Eelmisel aastal osalesin Rimi iga-aastasel Nobenäpu konkursil, kus omavahel võistlesid umbes 200 teenindajat. Võistlus koosnes kolmest voorust ja finaali jõudsid 15 parimat. Konkursil hinnatakse üldisi teadmisi teenindusest ja ettevõttest ning lisaks paluti mul kirjutada essee. Oma suureks üllatuseks saatis mind hoolimata tugevast konkurentsist Nobenäpu konkursil edu ja ma pälvisin Nobenäpu tiitli! Auhinnaks ootab mind veebruarikuus pikem reis soojale maale.
Minu head tööd on märgatud ning nii tehti mulle mõne aja eest ka tööpakkumine paremale positsioonile. Kooli lõpetamise huvides ma sellest seekord siiski loobusin. Kui kool läbi saab, saan senisest enam pühenduda tööle ning arvata võib, et häid pakkumisi tehakse veel.
Meie ettevõte peab töötajaid meeles erinevatel isiklikel tähtpäevadel ja tunnustatakse tööalase edu puhul. Tööandja pakub nii riigi siseseid kui ka rahvusvahelisi karjäärivõimalusi. Nii mõnigi ettevõtte juhtkonna töötaja on alustanud aastate eest samalt ametikohalt, kus mina praegu töötan. Ma ei näe põhjust, miks ühel päeval ei võiks ka mina oma ettevõtte juhtkonda kuuluda.
Eks igal ametil on oma head ja vead. Tähtis on leida enda jaoks üles positiivne, olgu selleks tore meeskond või huvitavad uued oskused. Enne vastutusrikkal positsioonil karjääri alustamist tasub kindlasti arendada oma silmaringi, suhtlemis- ja keeleoskust ning kindlasti ei ole mõtet lihtsalt eelarvamustest juhituna ära põlata ameteid, mis esialgu kõige säravamad ei tundu.