Uber Foto: Francois Mori, AP

Politsei poolt kinnitatud fakt on see, et ligi aasta on Uber, Taxify jt pakkunud sõidujagamise teenust ebaseaduslikult ja riik ei ole midagi ette võtnud. Selle asemel otsib Reformierakond Riigikogu majanduskomisjoni liikme Kalle Pallingu aktiivsel eestvedamisel võimalusi seadustada ebaseaduslik olukord, kehtestades selleks kokkuleppeveo reeglid.

Kalle Pallingu võime musta valgeks rääkida on pehmelt öeldes hämmastav. Kui Uberi või Taxify kaudu osutatakse taksoteenust, siis tuleb seda sellena käsitleda ja lähtuda ühistransporti reguleerivatest punktidest. Ühele turuosalisele põhjendamatu eelise andmine pelgalt teenuse nime muutes on lubamatu.

Mis vahe on, kas me tellime kesklinnast Mustamäele sõitmiseks takso telefoni või mobiiliäpi kaudu? Selles ei ole mitte mingisugust sisulist vahet. Ei ole võimalik, et mobiilirakenduse kaudu tellitud sõidukit juhib juht, kes tahtis eelnevalt Mustamäele sõita ja meid kaasreisijana peale võtab. Eriti, kui ta sõidutab uue impulsi ajel Mustamäelt tagasi kesklinna kellegi teise. Me näeme, kui absurdseks võib olukord seaduse silmis kujuneda.

Kokkuleppeveo eristamiseks taksoveost on välja mõeldud mõned kriteeriumid - teenuse tellimine peab käima elektrooniliselt ja teenust pakkuvad sõidukid ei tohi sõita ühistranspordirajal. Need ei oma aga mitte mingisugust sisulist tähendust, sest taksosõit jääb taksosõiduks, nimetame seda siis kokkuleppeveoks või millekski muuks.

Taksoveole kehtivad konkreetsed nõuded, mis on sätestatud ühistranspordiseadusega. Taksoveo korraldamise õigust tõendab taksoveoluba, sõiduki kasutamise õigust taksoveoks sõidukikaart ning sõidukijuhi õigust töötada taksoveol teenindajakaart. Teenindajakaardi omaja peab omama seejuures B-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigust, olema läbinud taksojuhi ametikoolituse, oskama eesti keelt vähemalt B1-tasemel ning vastama hea maine nõuetele.

Enamikul Uberi teenust pakkuvatel sõidukitel ning juhtidel puudub sõidukikaart ning teenindajakaart ja ühistranspordiseaduse alusel on tegemist piraattaksoteenuse pakkumisega. Samale seisukohale jõudis ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu, kelle hinnangul peavad olema sõidujagamisteenust pakkuvatel juhtidel samasugused load ja litsents nagu tavalistel taksojuhtidel.

Ma olen seisukohal, et uute ja innovaatiliste võimaluste lisandumisel tuleb taksondust vaadata laiemalt ning pakkuda välja terviklikke lahendusi, mitte seadustada illegaalne tegevus lähenedes teenusele semiootilisest aspektist.