Tarbijatel lasub eetiline vastutus olla teadlik, kuidas nende toitu toodetakse, ja suured brändid on kohustatud olema tarnijate asjus läbipaistvad, et tarbijad saaksid teha informeeritud valikuid, mida nad söövad. Kuid paljudel juhtudel ei ole suurematel toidufirmadel endalgi aimu, kui head või halvad nad neis aspektides on, mis tähendab nende sügavat eetika puudujääki.

Läbipaistvuse poolest sai parima tulemuse Nestlé, kuid nendegi hinne oli kõigest „rahuldav”; edetabeli lõppu jäi General Mills.

Peale läbipaistvuse puudumise ilmneb Oxfami raportist veel mitu puudujääki, millega paistavad silma kõik kümme suuremat toidufirmat. Nad ei anna väikefarmeritele võrdset võimalust toodangut oma tarneahelatesse müüa, mis tähendab, et väikefarmerid ei pruugi saada oma toodangu eest õiglast hinda. Suur kümme ei võta ka piisavat vastutust selle eest, et nende suurfarmeritest tarnijad maksaksid töötajatele väärilist palka. Maailma põllumajanduses on 450 miljonit palgatöölist, paljudes maades makstakse neile ebaõiglaselt vähe ja 60% neist elab vaesuses.

Mõne suurde kümnesse kuuluva kompanii poliitika on neis küsimustes eetilisem kui teistel. Kõrgeima hinde – „rahuldav” – sai Unilever, edetabeli lõpus on Danone, General Mills ja Kellogg’s hindega „väga halb”.

Igaüks, keda huvitab, mis hinde said suured toidubrändid seitsme eetiliselt olulise näitaja eest, saab seda uurida Oxfami veebilehelt (www.oxfam.org). Kõrgeim hinne on praegu „rahuldav”, ükski suurde kümnesse kuuluv ettevõte pole üheski kategoorias saanud hinnet „hea”.

Avaldage tootjatele survet

Tarbijaid julgustatakse ettevõtetega otse ühendust võtma ja ärgitama neid oma hankeprotsessi vastutustundlikumaks muutma. Selle kaudu, loodab Oxfam, vallandab kampaania „Brändide taga” võidujooksu, kus suurfirmad võistlevad selle nimel, et saada parim skoor ja olla tuntud kui ettevõtted, kes toodavad toitu ja jooki eetilisel moel.

Muutused, mida on juba täheldatud, näitavad, et kui suurfirmad teavad, et tarbijad ootavad neilt eetilisemat käitumist, siis nad käituvadki eetilisemalt. Selleks et Oxfami kampaania oleks efektiivne, peavad tarbijad hankima rohkem teavet toidu ja joogi kohta, mida nad tarbivad; tegema ennast kuuldavaks ja langetama ostuotsuseid, mida mõjutab peale maitse ja hinna ka eetika.

Copyright: Project Syndicate, 2013
www.project-syndicate.org

Peter Singer
Princetoni ülikooli bioeetika professor