Piret Tali: Kus kasvavad mahelapsed?
Kuidas kasvatada lapses teadmist, et tal on õigus ärakuulamisele ja tähelepanule, kui lasteaiaõpetaja peab suure hulga lastega üksi hakkama saama? Toit, uni ja riided on küll korras, kuid kas emotsionaalsed vajadused saavad piisavalt tähelepanu? Milline on sellise lapse veres stressihormooni tase, mis mõjutab ajutegevust kuni täiskasvanueani, põhjustades depressiooni? „Nojah, lasteaiapäev selja taga," ohkab nii mõnigi ringiõpetaja, kui saab õhtutunnil juhendada koolieelikud, kes räägivad liiga kõvasti, rüselevad, togivad, on agressiivsed või vastupidi - täielikult apaatsed. Lapsed on häiritud ja ärevil. „Tegelikult tunneb päeval kodus olnud lapse ära," ütleb mu tuttav lasteringi õpetaja. „Ta on vastuvõtlikum ja ta pole nii närviline."
Statistikaameti paari aasta tagustel andmetel viibib Eesti eelkooliealine laps ligi 40 tundi nädalas lasteaias. Euroopa Liidus on sama vanuserühma lapsed keskmiselt 28 tundi nädalas lasteaias. Lasteaias veedab kaheksatunniseid päevi Eesti eelkooliealistest lastest üle 90%. Eesti naiste tööhõive on võrreldes EL-i keskmisega samuti kõrge. 84% lasteaialastest viibib lasteaias üle 30 tunni nädalas ja ainult 4% on neid, kes on lasteaias alla 30 tunni nädalas. Hollandis, Suurbritannias ja paljudes teistes EL-i riikides on enamik lapsi lasteaias alla 30 tunni nädalas. Eestis on enamik lasteaedu avatud 12 tundi päevas ja kindlasti on lapsi, kelle päevad on just nii pikad. Kas see muudab neid rõõmsamaks ja õnnelikumaks?