Hyperloop Hyperloop One

1. Poole aasta jooksul tuleb Brüsselile projekt esitada
2. Tasuvusaruanne valmib aasta jooksul
3. Vedama hakatakse nii kaupa kui inimesi, kiirusega kuni 200 km/h.
4. Maksab vist vähemalt 6 miljardit ja 15 aastat

Võrdluseks, KPMG tehtud tasuvusuuring Stockholmi ja Helskinki vahelise Hyperloopi projektile:

1. Kiirus 1200 km/h
2. Hind 13-19 miljardit ja 12-15 aastat
3. Piletihind Helsinki-Stockholm 28 eurot, poole tunniga

Mis oleks, kui teeks hoopis soomlaste-rootslastega koostöös Hyperloopi tou piki Läänemere põhja?

Nord Streami gaasitorud on tõestanud, et toruvedamine iseenesest pole tehniliselt võimatu.

Gaasitoru läbimõõt on 1,4 meetrit, gaasi rõhk seal 100 atmosfääri. Kujutage ette torurongi Läänemere Hyperloop, kiirusega 1200km/h, mis viiks teid Tallinnast Kopenhaagenisse vähem kui tunniga.

Sõitjate ja kaubahulga garanteeriksid harud Helsinki, Stockholmi ja Peterburi ja mujale. Iga osapool otsustaks oma ühenduse üle, poleks riikidevahelist jagelemist.

Hõrendatud õhuga torus on kiire liikumine oluliselt odavam kui lennukiga, sestap ka tuntav kütusesääst.

Hüperloop liigub elektriga, tossu ei teki. Kiirus omakorda teeb kaubaveod väga konkurentsivõimeliseks, võimaldades ehitada tulevikus sinna juurde täisautomaatseid Starshipi ja Clevroni tüüpi kaubajagamislahendusi. Inimeste transportimisel oleks püsikulud lennukist odavamad ja kiiremad ning sõit käiks iga ilmaga.

Eesti strateegiline huvi on ju ikka Põhjamaadega koostööd teha. Ja kui tõesti peaks juhtuma, et põhjanaabrid Helsinki-Stockholmi projektiga edasi lähevad, siis paistame varsti omadega üpris piinilikus seisus olevat. Ümbertegemine läheb ju kulukaks.

Tagatipuks, Rail Balticu osapooltel on täna selgelt erinevad huvid.

Läti tahab eelkõige säilitada Venemaa kaubavooge. Need aga liiguvad edaspidigi Vene rööpmelaiusega raudteel. Üks Rail Balticu eesmärke on tuua Euroopa laiusega raudtee Eestini – see aga tähendaks rongide ratastevahetusjaamade ning kahe erineva laiusega raudteega kaasnevat peavalu, kui me just kogu Eesti raudteerööpaid uuesti ehitada ei kavatse.

Keskkonna ja sotsiaalse probleemipuntra lahtiharutamisest trasside, maaostude ja viaduktide osas ma parem ei räägigi.

Sõbrad, ma tõesti ei taha kedagi kritiseerida. Ministeeriumid, Siim Kallas ja teised on teinud ära megatöö, et selline projekt Euroopa Komisjoni lauale saada. Nüüd oleks tagumine aeg sõjakirved matta ning pead kokku panna, kuis sest tõesti asja saaks, nii Eesti kui naabrite jaoks.

Hyperloop on Tesla asutaja Elon Muski kontseptsioon, mis võimaldab sõidukeid transportida läbi tunneli, kus on tekitatud peaaegu täielik vaakum.