Tanel Talve: võtkem 5G-võrk Eestis kiiresti kasutusele. Meie oma isesõitvad bussid ootavad
Kui visata end võrkkiike selili, panna käed vaheliti pea alla, siis võib ju püüda välja mõelda igasuguseid mõtteid, mida 5G tehnoloogia kasutuselevõtt võimaldab. On aga üks valdkond, mis enamikule meist hoomatav ja arusaadav, vähemasti mingi maani – see on automaailm.
Peagi möödub 124 aastat 5. septembrist 1896. aastal, mil demonstreeriti Eestis esmakordselt autot. Jalgrattavabrikant Johannes Schümann oli kutsunud tallinlased sel päeval Telliskopli teele (tänasele Kopli tänavale) uuelaadset masinat vaatama.
Päevaleht Walgus kirjeldas vana kalendri järgi 23. augustil toimunud esitlust ja masinat järgnevalt: „Rohkeste inimesi oli kokku kogunud, et uut vankrit waadata. Wanker, mis ainult 2 inimese jäuks tehtud, kannab tagumisel poolel 1 1/2 hobuse jõulist bentsini masinat. Selle wankriga on wäga hea sõita. Sõidukiirus seisab täitsa wankri juhtija käes ja wõib temaga kuni 20 wersta tunnis (umbes 21 km/h – toim) hea teega sõita. Bentsini kulub versta pealt ¾ kopika eest ära. …“
Esimese sisepõlemismootori jõul liikuva auto leiutas Karl Benzi kümme aastat varem – aastal 1886. Tallinnas demonstreeritud mudeliks oli tõenäoliselt Benz Velo. Ilmselt on sõna vanker vägagi asjakohane nähtu kirjeldamiseks.
Õige hoo sai autoajastu sisse 20. sajandi alguskümnendil. Kümnendi keskel oli Tallinnas juba vähemalt kuus autot ja ajakirjandusel oli põhjust kirjeldada massilist kihutamist kiirustel kuni 30 km/h.