VERSUS | Kas reformi kiirkorras läbisurumine on õige?
JAH
Teine sammas on juba selle loomisest peale olnud ebaõiglane. Kui see 2000-ndate alguses vastu võeti, siis pandi inimesed ebavõrdsesse olukorda: kes võis liituda, kes pidi liituma, kes ei saanud liituda. Ma näen siingi olulist põhiseaduslikku riivet. Siis selgus, et nooremad inimesed saavad omaosaluse tõsta 2%-lt 3%-le, aga mina olin liiga vana! Vanuseline diskrimineerimine, ütleksin. Ageism.
Minu sisetunne ja eetika ütleb, et reform on oluline ka majandusele. Konkurents ja vabadus on positiivsed, riiklik ülereguleerimine toob alati probleeme.
Sidudes pensionieelnõu vastuvõtmise usaldushääletusega kasutas valitsus oma õigust, mis on neile seadustega lubatud. Kas see mulle meeldib? Ei, see ei meeldi mulle, ma oleksin eelistanud rahulikumat protseduuri, aga kuna vastaspool läks obstruktsiooni teed, siis mingil määral on selline samm õigustatud. Kuigi debatti riigikogu suures saalis ei toimu, olid ägedad debatid riigikogu komisjonides.
EI
Seda, et mõni õiguskantsleri seisukoht mõnele poliitikule ei meeldi, on ikka ette tulnud. Mul on hea meel, et peaminister selgelt välja ütles, et õiguskantsler täitis oma ametivannet.
Oluliste eelnõude kohta on kõik õiguskantslerid arvamusi andnud, see on põhiseaduspärane ja riigimehelik. Näiteks Taavi Rõivase valitsuse ajal tehtud töötuskindlustuse seaduse ebaõiglust tunnistas ka riigikohus, eelmises koalitsioonis aktsiiside ennaktõstmise puhul ütles aga riigikohus, et see oli just õiguspärane. Kummalegi koalitsioonile ei olnud vaidlustamine meelepärane.
Rahanduskomisjonile saadetud kirjas on selgelt öeldud, et õiguskantsler ei ole reformi vastu ega poolt. Juhin tähelepanu teadaolevatele selgetele põhiseaduslikkuse probleemidele ja palun kaaluda nende lahendamist. Samad, tegelikult veel palju rohkem põhiseaduse riiveid on esile toonud kõik eelnõu analüüsinud advokaadid, ka näiteks rahandusministeeriumi tellitud analüüsis. Sõltuvalt tellijast on need riived liigitatud põhiseadusrikkumiseks või mitte.
Just selles olukorras ongi vaja riigikohtus selgust saada. Põhiseaduslikkuse järelevalves ei ole võitjaid ega kaotajaid. Kui saabub selgus, on see igal juhul ainult võit.