NIB-i 45 miljoni eurone ehk 704 miljoni krooni suurune laen suunatakse nelja erineva teeremondiprojekti elluviimiseks üle Eesti.

“Reaalselt jõuab raha Eestisse oktoobris-novembris, seejärel hakkab maanteeamet tööde teostajatega lepinguid sõlmima,” rääkis rahandusministeeriumi välisvahendite haldustalituse peaspetsialist Toomas Kaul. “Tegemist on hooajalise tööga ja ilmselt enne järgmist aastat töödega ei alustata, igal juhul on plaanitud juuliks 2005 kõikide töödega lõpule jõuda.”

Laenust finantseeritakse Tallinna–Narva maantee Maardu–Aaspere lõigu rekonstrueerimist ja katte taastusremonti. Lõigule kulub 156 miljonit krooni laenuraha, millele lisandub riigieelarvest teist sama palju.

Maanteeameti peadirektori asetäitja Aleksander Kaldase sõnul Maardu-Aaspere lõigu rekonstrueerimist tänavu ei alustata. “Küll alustatakse osaliselt kruusateede parendamist, ka näiteks Kilingi-Nõmme ümbersõidu tegemist,” rääkis Kaldas.

Kaldase sõnul võiksid kõik Eestis tee-ehituse vallas tegutsevad ettevõtted olla potentsiaalsed tööde teostajad.

Samuti tahab teede- ja sideministeerium üldtaastusremondiga korda teha 50 iseseisvat asfaltkattega lõiku kokku 391 kilomeetri ulatuses üle Eesti. See neelab võrdselt 313 miljonit krooni laenust ja riigieelarvest.

Lisaks katab riik 156 miljoni krooni suuruse laenuosa ja 156 eelarvemiljoni abil üldrekonstruktsiooni koondprojekti, mille käigus taastatakse kuus maanteelõiku kokku 43,6 kilomeetri ulatuses ning rajatakse kruusateedele kergkatet 167 kilomeetri ulatuses.

Lähiaastatel ehitatakse välja Tapa, Kilingi-Nõmme ja Rapla ümbersõit, samuti alustatakse rekonstrueerimistöid Rakvere-Rannapungerja, Jägala-Käravete ning Pärnu-Rakvere maanteedel.

78 miljonit krooni laenuraha kulub koondprojektile, mis hõlmab asfaltbetoon- ja mustkatete pindamist ning kruusateede parendamist.

Teede- ja sideminister Toivo Jürgenson ütles, et teed peaksid kuluma aeglasemalt, kui neid ehitatakse. “Seni on see olnud vastupidi,” märkis ta.

Rahandusminister Siim Kallase sõnul avab laen uued võimalused, kuna lisaressursid olid riigile vajalikud. NIB-i laenu tähtaeg on 15 aastat ning intress kuue kuu euribor pluss 0,38 %.

Viimase kümne aasta jooksul on Eesti võtnud rahandusministeeriumi andmeil maanteede korrashoiuks välislaenu Maailmapangalt 639 miljonit krooni, lisaks Euroopa Investeerimispangalt 234 miljonit krooni.