“4. klassi laps peaks õppima läbi iseenda,” leidis Türi gümnaasiumi inimese- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Reet Alevi ega mõista seetõttu, kuidas peaks laps seostama omavahel kiviaega ja säästlikku tarbimist, nagu kirjas ainesisus, või kuidas seostuvad Egiptuse püramiidid keskkonnasõbraliku eluviisiga või Vana-Rooma gladiaatorid sõprussuhetega. “Kuidas need koos saavad olla?“ oli Alevi segaduses.

Nii inimeseõpetuse ühingu juhatuse esinaine ja Arte gümnaasiumis inimeseõpetust andnud Margit Kagadze kui ka Viimsi keskkooli klassi- ja inimeseõpetuse õpetaja Lemme Randma leidsid 1.–4. klassi koduloo ainekavast teisigi loogikavigu. Näiteks ei mõistnud nad, kuidas peab kolmanda klassi õpilane oskama vältida kahjulikke harjumusi, kui ta alles 4. klassis õpib neid nimetama.

2. klassis õpib laps inimese eluringi ning taime ja looma kasvamist-arenemist, kuid alles järgmisel aastal saab teada, mis on taim ja loom ning elu tunnused.

Lisaks ei ole Randma sõnul põhjendatud loodusloo lisamine koduloo ainekavasse inimese- ja ühiskonnaõpetuse kõrvale.

“Ei arva, et nad kõik ühte ainesse peaks panema,“ ütles Randma ja lisas, et ei toeta koduloo ainekava sellisel kujul.

Hirmul suured silmad

Tartu Descartes’i lütseumi alg-klasside õpetaja Kaja Kivisikk koduloo ainekavas vigu ei leia. Ainekava ülepaisutatuse kohta ütles Kivisikk, et algklassid ongi vaid huvi tekitamise etapp. “Algklassides vaid nuusutatakse neid teemasid,“ lisas ta.

Riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse õppekavaarenduse osakonna juhataja Sulev Valdmaa, kes ka koduloo ainekava koostamise juures viibis, ei soostunud kommentaari andma. Ta märkis vaid, et diskussioon ajakirjanduses oleks asjakohane siis, kui ainekava on töörühmades läbi arutatud.

4. klassi koduloo ainesisu

•• Õpetajatele jääb mõistmatuks, kuidas peaks 4. klassi õpilane omavahel seostama mõningaid ainekavas märgitud teemasid vastavate alateemadega. Näiteks:

•• Elu kiviajal Eestis – säästlik tarbimine.

•• Egiptuse püramiidid – keskkonnasõbralik eluviis.

•• Herodotos (ajaloo isa) – teave ja teabeallikad.

•• Vana-Rooma: gladiaatorid – suhted (sõprus, eriarvamus, vaen, tüli, sallivus).

•• Rüütlid ja ristisõjad – moraalinormid ning nende muutumine ajas.

•• Muistsete eestlaste vabadusvõitlus – solidaarsus, abistamine.

•• Elu keskaegses linnas (Tallinna näitel) – hügieen ja tervis.

Keskajast uusaega: maadeavastused (Kolumbus ja Ameerika taasavastamine) – eesmärgid elus ja nende saavutamine, ettevõtlikkus.

•• Mida head oleme teistelt mandritelt saanud – kahjulikud harjumused (suitsetamine jne), nende lühi- ja pikaajalised tagajärjed, nende vältimise ja nendest loobumise põhimõtted.

Allikas: www.ekk.edu.ee