Reuters

Aasta alguses tõstsid suuremad bussifirmad Taisto ja Sebe kallile kütusehinnale viidates piletihindu. Tänaseks on kütuseliiter langenud mitme krooni võrra, kuid kütusehinna muutus allapoole bussifirmasid enda hindu korrigeerima ei aja. Bussifirmade esindajad leiavad oma käitumisele mitmeid vabandusi ja tunnistavad, et ainult muutused konkurentsisituatsioonis võivad panna firmasid hindu langetama.

Taisto liinide liinispetsialist Jan Landrat põhjendas seda mullu talvel saadud kahjumi korvamisega. "Aasta alguses mõjutas piletihindu kütuseaktsiisi tõus ja bussijuhtide palgatõus, kuna talvel on reisijateveos madalseis, siis kõigi nende kulude tõusud põhjustasid meile korraliku kahjumi," sõnas Landrat. "Suvise kasumi sõi ära suveperioodil kütuse hinnaralli."

Landrati sõnul soovib Taisto pakkuda tööd ka noorematele bussijuhtidele, kellele soovitakse pakkuda Euroopa riikide palgatasemel töötasusid. "Ainult muutused konkurentsisituatsioonis võivad tuua kaasa piletihinna alanemise," ütles Landrat.

Taisto suurima konkurendi Sebe juhatuse esimees Hugo Osula põhjendas kõrgel püsivaid piletihindu samuti sooviga pakkuda bussijuhtidele paremaid töötingimusi ja palka. "Kõige olulisem on, et bussijuhid püsiksid oma töökohal ning piletihinna langetamine mõjuks negatiivselt ka nende töötasule. Jah, võiksime hinda langetada, kuid pikemas perspektiivis ei oleks sellest ikkagi kasu," lausus Osula. "Samas ei taha ma kindlaid plaane paljastada, sest konkurents on Eesti turul tihe ning meie plaanidest teadaandmine mängiks konkurentidele trumbid kätte."

Enamasti maakonnaliine teenindava GoBusi kommunikatsioonijuht Silvia Pärmann sõnas, et firma ei saa ilma kohaliku omavalitsuse otsuseta bussipileti hinda langetada. "GoBus saab piletihinda muuta vaid koostöös kohaliku omavalitsusega ja kiire piletihinna muutus on võimalik vaid kommertsliinidel, mida GoBusil on väga vähe," sõnas Pärmann. "Hetkel ei ole piletihinna langetamine üheski regioonis päevakorral."