See oleks seda laadi toode, nagu on eesti soost riskikapitalisti Steve Jürvetsoni rahastatava Tesla tulevane uudistoode Model S, mille ligi miljon krooni maksev tippversioon suudab järjest sõita 480 km. ZEV Motorsi tegevjuhi Teet Randma sõnul kavandavad nemad taskukohasema hinnaga sõidukit, mis konkureeriks parimate sisepõlemismootoriga autodega.

„Kui sügiseks oleks raha koos, saaksime esmaeksemplari esitleda aasta pärast Frankfurdi autonäitusel,” tutvustas ta tegevuskava. Seega oleks ZEV Motors Eesti ettevõte, kes tutvustab oma toodet maailma suurimal sõiduautode näitusel.

Eestis kaheksa elektriautot

Aasta alguses esitati Brüsseli taotlus kolme miljoni euro suurusele arendustoetusele koos-töös Tallinna tehnikaülikooli, Soome Aalto tehnikakõrgkooli ning Itaalia ja Hispaania ettevõtetega. Veel sel kuul peaks selguma, kas nende kirjutatud taotlusprojekt saab ka rohelise tule. Lisaks plaanitakse küsida EAS-lt 10 miljoni krooni suurust tootearenduse toetust, kuid eelnevalt peavad nad leidma investori omafinantseeringu katmiseks.

Eesti registris arvel olevast kaheksast elektriautost kuus on Merilo ja Randma poolt ümber-ehitatud sõidukid, millest kolme omanikud on nad ise. Nende firma toob Hiinast väikesõidukeid, millele nad paigaldavad elektrimootori ning kohendavad need Eesti oludele vastavaks. Samuti ehitavad nad eritellimusel üm-ber sisepõlemismootoriga autod elektrisõidukiteks. ZEV-i praegu pakutavatest autodest suurem osa kuulub tänu oma kergusele mootorrataste segmenti ning need suudavad ilma laadimata sõita maksimaalselt kuni 100 kilomeetrit.

Kavandatava uudismudeli suur läbisõiduvõime eeldab aga vastupidavate, kuid kallite liitiumakude paigaldamist. Randma sõnul oleks 500 km läbitavus ühe laadimiskorraga Eesti oludes rohkem kui piisav. „Isegi Tallinna taksojuhid ei sõida päevas rohkem kui 250 kilomeetrit.” Kui Eesti esimesele elektriautole (pildil olev Pobeda) paigaldada liitiumakud, suudaks ka see järjest sõita kuni 400 kilomeetrit.

Esimene omatehtud elektriauto

•• Eesti elektriautotööstuse esimeseks pääsukeseks on tänavu ARK-is arvele võetud läbinisti kohalike tootjate valmistatud elektrisõiduk – ZEV Seven. Tegemist on kahekohalise hobisõidukiga, mis meenutab Colin Chapmani üle viiekümne aasta tagasi projekteeritud kultusautot Lotus 7.

•• Ilma katuseta auto kere valmistas ESTfieldi tootja Valter Teppani firma Võidusõidutehnika AS ning ülejäänu ZEV Motors. Auto kulu on 35 senti/km (70% sellest moodustab akude kulu ning ülejäänud on elektri maksumus). Energiat saadakse kaheksalt pliiakult, mis võimaldavad ühe laadimisega sõita kuni 100 kilomeetrit. Akusid tuleb laadida 8 tundi. Auto maksimaalne kiirus on umbes 120 km/h, kuid foori taga startides pidi jätma enamiku Eestis liiklevaid sise-põlemismootoriga sõidukeid seljataha. ZEV Seveni väikeseeriatootmise korral kujuneks selle hinnaks u 200 000 krooni.