Kõik arvud viitavad asjaolule, et eestlane armastab endiselt kallist ja edevat sõiduvahendit, seda ka raskematel aegadel.

Eestis BMW müügiga tegelev United Motors tutvustab praegu oma uusimat mudelit – luksuslikku maasturit X6, mille hind küündib korraliku varustuse puhul 1,5 miljoni krooni ligi. Autoasjatundjad peavad seda sõidukit puhtaks edevuse rahuldamiseks, sest puudub masinal ju korralik pakiruumgi. Näiteks linnas tarbib see maastur kütust olenevalt mudelist 10,4–17,6 liitrit saja kilomeetri kohta. Ometi on ettemaks tehtud juba 62 maasturile BMW X6 (neist 45 Tallinnas). Mitmel puhul pole kliendid autot oma silmaga näinudki. See kinnitab asjaolu, et majandussurutis pole uhkeldavate autode turule jälge jätnud.

“Üheselt on ostjaid raske määratleda. Kliente on nii kaubandus-, finants-, õigusabi-, transpordi- kui ka ehitus- ja kinnisvarasektorist,” märgib United Motorsi Tallinna esinduse juht Toomas Pärna. “X6 menu on olnud samas ootuspärane, sest eelkäija X5-ga oli sama lugu. Kohe algul tuli väga palju tellimusi. 10–20 tellimust tuli nõnda, et autot oli klient ehk ainult pildi pealt näinud.” Pärna sõnul klientidele mõeldud autod BMW X6 Eestis veel päral pole.

Osakaal üks protsent

Luksusautode turuosa on Eestis läbi aastate olnud üks protsent, seda ei ole mõjutanud miski. Seejuures ei lahterdata sinna alla maastureid, see tähendab, et nende sõidukite turuosa tuleb veel lisaks.

Autode müügi- ja teenindus-ettevõtete Eesti liidu (AMTEL) andmetel on selle aasta esimese viie kuu jooksul Eestis müüdud 77 luksusautot. Lisaks on sel perioodil müüdud 2115 maasturit, mis kokku moodustab kogu turust tervelt 17% (vt graafikut). Võrdluseks: näiteks 2006. aasta esimese viie kuu jooksul, tubli majanduskasvu tingimustes müüdi Eestis 1454 uut maasturit ja 65 luksusautot. Mõlemad arvud jäävad seega praegusele müügimahule alla.

Mõneti ületavad selle aasta müüki küll eelmise aasta tulemused, kui toona müüdi esimese viie kuuga 2589 maasturit ning 121 luksusautot. Ent tuleb meeles pidada, et eelmine aasta oli automüügis kõiki reegleid ja loogikat eirav anomaalne aasta, mis sisuliselt tähendab, et edevate sõiduvahendite müük ei ole mitte kuhugi kadunud.

Selle aasta esimese viie kuuga on kõige rohkem müüdud Mercedes-Benzi luksusautosid. Automarki esindava Silberauto juhatuse liige Toomas Kreek ütleb, et tõenäoliselt jääb sel aastal luksusautode segmendi müük 2006. aasta tasemele. “Mis puudutab maastureid, siis terves maailmas on trend, et need muutuvad järjest populaarsemaks,” lisab Kreek. “Ilmselt jääb sel aastal maasturite müük eelmise aasta rekordile küll alla, kuid samas ületab 2006. aasta tulemusi.”

Ka Hansa Liisingu esimese kvartali uute autode müügiandmed näitavad maastiku- ja sportautode ning luksusautode osakaalu hüppelist kasvu. Seni tagasihoidlik uute luksusautode müük kasvas mullu liisingufirma lepingute järgi koguni 89 protsenti.

Luksusautode müügi kiire kasv tulenes ilmselt eeskätt nende suhteliselt tühisest osakaalust varade kogumahus, moodustades müüdud autode koguarvust vaid kaks protsenti. Maasturite ja sportautodega oli nende osakaal kvartali müügist 14% ehk ligikaudu iga seitsmes ostetud auto. Rohkem on Hansa Liisingu andmetel kallimaid automarke registreeritud ettevõtete nimele, vähem erasõidukitena.

Edevuse laat

•• Luksusautodest on menukad näiteks BMW 7. seeria auto,

S-klassi Mercedes, Audi A8. Kõigi hinnad kisuvad kenasti üle miljoni krooni.

••  Menukamatest maasturitest on esimese viie kuuga juba müüdud 104 BMW sõiduvahendit, 53 Audi Q7, 28 Lexust. Ka nende sõidukite hinnad jäävad miljoni krooni kanti.

••  Sel aastal on endale omaniku juba leidnud ka näiteks kaks Jaguari luksusautot, kuus Viking Motorsi müüdud Hummerit (Hummereid samuti vahendava Premium Motorsi andmed ei ole teada), kümme Cadillaci maasturit, kaheksa Porsche maasturit, 40 Mercedese maasturit.