Meediakontsern Ekspress Grupp teatas eile, et ostab infokataloogide kirjastajalt Interinfo Baltic ligi 846 miljoni krooni eest Baltimaades ja Ukrainas tegutseva internetiportaali Delfi. Kuigi konkureeriva meediakontserni Eesti Meedia hinnangul on ostuhind liialt optimistlik, peavad nii Ekspress Grupi juhid kui ka mõned analüütikud makstud hinda põhjendatuks.

Ekspress Grupi suuromanik Hans H. Luik kirjeldas Delfi internetiportaalide operaatori ostu kui Baltikumi suurimat meediaalast tehingut. “Tehinguga anname investoritele seda, mida me neile oleme lubanud – nüüd oleme tõesti ülebaltiline meediagrupp ja Delfi ostuga siseneme jõuliselt internetimeedia turule,” lausus Luik tehingut tutvustaval pressikonverentsil.

Läti päevalehe Diena peadirektor Aleksandrs Tralmaks avaldas Delfi ostuhinna üle imestust, pidades põhjendatud hinnaks mitu korda väiksemat summat. “Aga ma oskan ainult õnnitleda Hans H. Luike, keda võib kutsuda Baltimaade Rupert Murdochiks,” lisas Tralmaks, viidates meediamogul Rupert Murdochi firma News Corpi poolt viimastel aastatel ostetud online-meedia ettevõtetele.

Ekspress Grupi nõukogu esimees Viktor Mahhov möönis, et esmapilgul võib ostutehingu hind tunduda kõrge, ent selle kompenseerib kiire kasv. “Mina usun Baltimaades interneti reklaamitulude kiiresse kasvu,” sõnas Mahhov ning lisas, et seda seisukohta toetab ka võrdlus näiteks maailma populaarseima otsingumootoriga Google, mille puhul panustatakse samuti  kõ-vasti kasvule. Hans H. Luik lausus vastuseks spekulatsioonile Delfi kõrge ostuhinna kohta, et rahastamisel kasutab Ekspress Grupp kolmelt suurpangalt võetud sündikaatlaenu ning neis kõigis on tugev analüüsimeeskond.

Delfi edasised arengud

Luige sõnul on esialgu veel vara rääkida Delfi edasiarendamise üksikasjadest, sest müügiläbirääkimised käisid juhtide tasandil ning arendusgrupid pole veel koos käinud. “Kuid öelda võib seda, et Ekspress Grupp saab oma uudistepotentsiaaliga toetada Delfit ja Delfi saab suurema hulga lugejateni viia uudiseid,” rääkis Luik. “Ka Lätis ja Leedus saame rääkida agressiivsemast tegevusest, kuid seda alles siis, kui konkurentsiamet on tehingu heaks kiitnud.”

Delfi juhatuse esimees Ville Jehe lausus, et kui uudiste tootmise osas on Ekspress Grupp oma meediafirmade kaudu palju kogenum, siis Delfi eeliseks on sisu oskuslikum internetikasutajatele esitamine. “See on olnud Delfi tugevaim konkurentsieelis kõik need aastad,” lausus Jehe.

Portaali tulevikuplaanide osas on Jehe sõnul peamine eesmärk käima saada tänavu kevadel avatud Ukraina portaal. “Ukraina Delfis lisandub praegu kasutajaid aeglaselt, sest praegu on käimas nii-öelda pehme käivitamine,” tõdes Jehe. “Kuid veel selle aasta jooksul alustame Delfit tutvustava turunduskampaaniaga ja avame Ukrainas ka oma kontori. Rohkem laienemisplaane esialgu meil pole, aga koos Ekspress Grupiga alustame arut-elu muude projektide osas.”

Delfi juhtimisstruktuuris Jehe hinnangul tehingu tulemusel tõenäoliselt olulisi muudatusi ei tule. “Delfi jätkab kasvamist ja eduka arenguga toetame Eks-press Grupi tulemusi,” ütles Jehe. Kui 1999. aastal IT-kontserni Microlink asutatud Delfi portaal vahetab alates oma sünnist omanikku juba teist korda, siis konkurentsiameti heakskiidu korral Delfi omanikuks saav Ekspress Grupp ettevõtet müüa ei kavatse.

“Delfi on osa meie põhitegevusest ja meil ei ole plaanis ettevõtet maha müüa,” lausus Ekspress Grupi nõukogu esimees Viktor Mahhov.

Ekspress Grupp võttis Delfi ostmiseks laenu

••  Ekspress Grupp maksab ostutehingu kohaselt Delfi internetiportaalide eest 54,05 miljonit eurot ehk ligikaudu 846 miljonit krooni. Meediakontsern finantseerib ostu SEB Eesti Ühispangalt, Sampo Pangalt ja Nordea Pangalt võetava 43 miljoni euro suuruse ehk ligi 673 miljoni kroonise laenu ning tänavu kevadel toimunud avaliku aktsiaemissiooni vahendite abil.

•• Eelmisel aastal ulatusid Delfi grupi müügitulud 89,3 miljoni kroonini ning puhaskasum

24 miljoni kroonini.

••  Mullu 929 miljoni kroonise käibe ja 94 miljoni kroonise kasumiga lõpetanud Ekspress Grupp kirjastab nädalalehte Eesti Ekspress ning on 50 protsendi ulatuses Eesti Päevalehe, SL Õhtulehe, Linnalehe ja Ajakirjade Kirjastuse omanik. Juunis sõlmis Ekspress Grupp eellepingu nädalalehe Maaleht ostuks.

Kommentaar

Allan Martinson,

Microlinki endine juhatuse esimees

Olen ka varem öelnud, et omal ajal Delfi müümine oli Microlinki kõige kehvem otsus. Tegelikult pidanuks aastal 2004 tõmbama kaks joont: ühega näitama oodatavat tulukasvu ja teisega kulubaasi. Delfi oli selleks ajaks enamiku kulutustest juba ära teinud, kuid Microlinki aktsionärid tahtsid oma raha siis tagasi saada.

Arvan, et müügihind on hea. Delfi pole kindlalt allahindlusega saadud, aga tegu on internetimeediaga, ja kui võrrelda näiteks Venemaa internetifirmaga Rambler, on Delfi (käibekordajaid võrreldes) 2,5 korda odavam. Hans H. Luik ei maksnud kindlasti Delfi ostu eest üle.

Delfi jääb tõenäoliselt ka edaspidi Baltimaade ettevõtteks. Ma ei usu, et Delfi kujul oleks võimalik väljapoole eriti arendada. 

Praeguses konkurentsiolukorras, kus on Eesti Meedia ja Ekspress Grupi väljaanded, oli Delfi seni neutraalne. Delfi ostu järel toimub selgelt polariseerumine ja Delfi peab ilmselt sisu osas millestki loobuma. Ka Eesti Meedia on tugevalt panustanud internetimeedia arengule.

Kommentaar

Erki Kert

LHV Balti analüüsiosakonna juht

Hind on kahtlemata iga tehingu üks olulisemaid punkte. Esmapilgul tundub Delfi eest tasutud hind päris soolane. Samal ajal kui suudetakse teoks teha börsiteates kirjeldatud kasvuootused, ei ole tulevikuperspektiivi silmas pidades hind üleliia kallis.

Reklaamituru tulevik on paljuski interneti käes ning seega on Ekspressi samm tehtud kahtlemata õiges suunas. Kas selle sammu eest maksti liiga palju, näitavad lähiaastad.

Uudis on hea selles perspektiivis, et IPO käigus saadud rahale on rakendus leitud ning see ei istu enam vaikselt pangakontol. Kas investorid ootasid just sellist sammu? Ma arvan, et paljude investorite pilgud olid suunatud tegelikult Eestist välja ja suuremaid uudiseid oodati teistest Kesk- ja Ida-Euroopa riikidest. Kuna Delfi ostu näol on tegemist väga ambitsioonika tehinguga, siis usun, et põnevuse pakkumises Ekspress küll investorite ootusi ei petnud.