Foto: Hendrik Osula

Vitali Tšakirov ostis eelmise aasta oktoobris EMT Ülemiste esindusest endale musta iPhone 4. Kaks kuud hiljem keeldus üle 500 euro maksnud telefon töötamast ja Tšakirov viis selle poodi tagasi. Nutitelefoni ei parandatud, vaid vahetati uue vastu.

Paraku sai klient uut telefoni kasutada vaid pool aastat, kuni algasid jälle probleemid. „Kõned katkesid isegi Tallinna linnas, kus peaks olema hea levi,” ütles Tšakirov. Tänavu juuni lõpus viis ta telefoni taas poodi. „Mainisin teenindajale, et juhul kui telefon on katki, siis ma tahaksin tehnikutega rääkida, sest ei soovi enam seda telefoni,” rääkis Tšakirov.

Nädal hiljem tuli EMT-st teade, et telefon on valmis ja mingu Tšakirov sellele järele. „Läksin kohale ja mulle pandi juba kolmas telefon letti,” rääkis ta. Ehkki Tšakirov uut telefoni enam ei soovinud, ei jäänud tal muud üle, kui see vastu võtta, sest avaldust raha tagasisaamiseks EMT esinduses teha ei saanud. Kodus täitis ta EMT veebiküljel avalduse, kus kirjeldas janti mobiiliga, ja taotles raha tagastamist. Lisaks pakkus ta, et on uue, ladusalt töötava telefoni lunastamiseks valmis juurde maksma.

Õigus leping lõpetada

EMT ei olnud nõus Tšakirovile raha tagasi andma, põhjendades, et raha saab tagasi vaid juhul, kui telefonil esinevaid vigu ei ole võimalik garantiihoolduses kõrvaldada. Vigade kõrvaldamise all pidas ettevõte silmas telefoni vahetamist uue vastu.

EMT jurist Anneli Aab ütles, et mõlemal korral, kui ettevõte Tšakirovi telefoni parandusse võttis, oli avastatud viga erinev, ja seetõttu ei olnud ka alust raha tagastada. Jurist ütles võlaõigusseadusele viidates, et EMT-l tuleb raha tagastada alles juhul, kui vigu parandada ei suudeta või need korduvad.

Tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski märkis, et Tšakirovil oli igal juhul õigus saada uus telefon. Nimelt otsustab esimese kaebuse puhul ettevõte, kas vahetab telefoni välja või annab raha tagasi. „Kui ilmnevad teine ja kolmas viga, siis vastavalt võlaõigusseadusele on kliendil õigus lõpetada leping ja raha tagasi saada,” sõnas Turetski. Ta lisas, et pole vahet, kas vead on erinevad või samad.

Tšakirovil aga seisab uus iPhone 4 laual, igapäevaselt kasutab ta hoopis teist mobiiltelefoni. „Ma ei kasuta seda põhimõtte pärast,” märkis ta. Praegu ootab ta vastust oma küsimusele tarbijakaitseametist, et siis EMT-st tagasi nõutud raha eest parem telefon osta.