Oleneb, kuidas asjasse suhtuda. Mind kinnitas nõukokku minister oma käskkirjaga. Sain päevakorra kätte kaks päeva tagasi Moskvas Georg Otsa mälestuskontserdi eel, kui kultuuriminister Raivo Palmaru küsis, kas olen nõus Estonia nõukogu liige olema.

•• Millega kultuuriminister seda põhjendas?

Kuna senine nõukogu esimees Signe Kivi suundus kunstiakadeemia rektoriks ja ministril on õigus keegi omalt poolt määrata, leidis ta, et oleksin sinna sobiv. Ametisse said kaks uut liiget – Värner Lootsman ja mina. Uue esimehe valik toimus sujuvalt. Mulle tehti ettepanek ja valiti esimeheks.

•• Mida muutis minister Palmaru sekkumine?

Seda peab ministri käest küsima. Enne oli ministeeriumi esindajaid nõukogus kaks, aga nüüd on esimest korda eesotsas inimesed, kes pole poliitikaga üldse seotud. Mina näiteks ei kuulu ühtegi erakonda ja ei ole selles temaatikas pädev. Olen ka nõukogude aja parteideta läbi käinud, mulle pole poliitilisi karke vaja.

•• Kuidas end nõukokku kuulumiseks ette valmistasite? Kas teie jaoks on avalik-õigusliku teatri staatus Estonia jaoks midagi muutnud?

Ei uurinud eriti sügavalt kogu teatri finants- või loomingulist seisu, aga nüüd annan juba kolmandat päeva intervjuusid teemal, kuidas üht või teist olukorda lahendan. (naerab) Mul on siin mapp, mida ma peagi lugema asun.

Aga osalt pole see mitte minu ega nõukogu, vaid sellele alluva peadirektori ja ooperi loomingulise juhi Arvo Volmeri ja balleti loomingulise juhi Tiit Härmi teema. Volmer sellel koosolekul ei viibinud, ta oli välismaal.

Tunnen Estoniat küll – alates 1964. aastast olen seal tööl olnud ning kõik vask- ja alumiiniumtorud läbi käinud. Aga selline mees ma pole, et esimesel nõukokku kuulumise päeval hakkan tarku juhiseid andma. Enne peaks end asjaga kurssi viima, et milline Estonia sisemine seis on.

•• Kas teatri tegevjuhtkond töötab ühtse tiimina?

Ei tea. Sain just mapi nende materjalidega. Aga ma tunnen seda maja, tunnen soliste, struktuuriaparaati.

•• Kas Estonias käärib või mitte?

Minu arvates lõi ajakirjandus lokku rohkem, kui asi väärt on. Lugesin Moskvas olles Kaie Kõrbi lepingu lõppemise asjast. Muide, teatris on alati probleeme ja balletis eriti.

Kõigil on olemas oma uhkus, edevus ja kadedus, aga arvan, et ajakirjandus lõi kõige suuremat lärmi selle ümber, et Kõrb lüüakse teatrist minema. Kuid Estonias on peale Kaie Kõrbi paljudel tähtajaline leping, nagu ka praegusel peadirektoril, kelle tähtajaline leping lõpeb tuleva aasta aprillis. Teised lihtsalt pole hakanud lärmi lööma, et mis nüüd saab, kui leping lõpeb.

•• See oli siis ajakirjanduse meediamull?

Ajakirjandus keerutas palju vahtu üles – Kõrb ei andnud lahkumisetendust, vaid see oli hooaja lõppetendus jne.

Estonia nõukogu ülesanne pole klaarida peadirektori ja artistide vahelisi suhteid. Aga millise lepingu Kaie Kõrb edaspidi saab, pole ju veel teada. Võib-olla on see rollileping? Kusagil pole ju öeldud, et tema suhe teatriga katkeb.

•• Kas siis Kaie Kõrb kaotab töökoha Estonias või mitte?

Kaie Kõrbile pole see uudis, et ta leping lõpeb – ta kirjutas sellele ju alla. Ei tea, miks see skandaal äkki lahvatas. Mina olen töötanud ju ka dirigendina lepingute alusel mitmel pool maailma teatrites, ja kui leping lõpeb, pole mul õigust lokku lüüa. Kui oled proff, siis sinu lepingut pikendatakse.

Minu arvates on lepingu juures oluline kolm P-d: pleasure (nauding tööst), profit (kasu) ja prestige (prestiiž). Kui kolmest kaks sobivad, tasub rääkima hakata.

Estoonlased on estoonlased sellest hoolimata, kui kaua neil leping kestab – solistid Pille Lill või Vello Jürna näiteks. Suur staar ei tahagi palgaline olla. Ja Kaie Kõrb pole just taustatantsija.

•• Nõukogu kuulutas välja konkursi peadirektori kohale. Milline peaks kandidaat olema, kunsti- või äriinimene?

Pole olemas direktorite kooli, seda haridust ei saa kuskilt. Mida haritum on ta kunsti ja kultuuri vallas, mida erudeeritum ta on, ja mida suurem diplomaat ta suhete vallas on, seda parem.

Ei ütle Paul Himma kohta ühtki halba sõna, aga pole välistatud, et kui on parem kandidaat, valib nõukogu tema. Rääkisin Paul Himmaga, ka tal endal on palju tugevam tunne, kui ta võidab avaliku konkursi ja pälvib nõukogu täieliku usalduse.

Keegi ei hoia oma tööst kramplikult kinni. Kui, siis ainult see, kelle jaoks see on viimane võimalus selles valdkonnas töötada.

•• Millal nõukogu järgmine kord kokku tuleb?

Järgmine kokkusaamine on 28. augustil ja seejärel 24. septembril. Lähipäevade lehtedes ilmuvad peadirektori konkursi kuulutused. Praegu algab ju puhkus. Kahjuks mitte minul, töötan ju siin, Tallinna Filharmoonias, kunstilise juhina.

•• Millised probleemid Estonia ees seisavad?

Arvan, et pole isegi pädev sellele vastama. On Estonia juubeliaasta, kus pole kena inimesi teatrist välja lüüa ja keerutada tolmu üles sealt, kus seda pole.

Remont on kõige valusam aeg kogu Estonia eksistentsi juures, tahetakse ju enne pidustuste algust juubeli puhul uus ülikond selga panna, habe ära ajada, teatrimaja nägu ära pesta.

•• Mida nõukogu esimeheks saamine teie suhetes Estoniaga muutis?

Olen Estonia teatri audirigent ja juhatan, kui vajadust on. Kui dirigeerin, saan selle eest eraldi tasu.

•• Teie koormatuse juures nõuab see eraldi energiat, miks te selle ette võtate?

Estonia on minu koduteater, pole seda jätnud ei rasketel ega headel aegadel. Olen seal kõik teostanud, millest unistanud olin – nii kunstilise taseme kui ka gastrollide osas. Koormus pole nii suur, kui asja hästi teha. Kui ma poleks seda ette võtnud, poleks ma teatri vastu ausalt käitunud.

Ees vastutusrikas aeg

•• “Minu avaldus lahkuda Rahvusooper Estonia nõukogust pole kuidagi seotud Kaie Kõrbi lõppeva töölepinguga,” ütles kultuuriministeeriumi kantsler Siim Sukles.

•• Suklese sõnul on ministeerium saanud oma esindajaks rahvusooperi nõukogusse Eri Klasi näol muusikateatri alal suurte kogemustega inimese, kellel on samal ajal suur autoriteet nii teatri sees kui ka ühiskonnas tervikuna.

•• Minister Raivo Palmaru sõnul hakkab ministeerium Estonia eest seisma eelarve kujundamise ja nõukogu kaudu, millel on tema arvates võimekas ja hea esimees. “Ministeerium ei saa kuidagi sekkuda rahvusooperi juhtimisse, igasuguste otsejuhtimiste aeg on möödas,” märkis Palmaru.

•• Siim Sukelese sõnul on Estonial ees vastutusrikas aeg, 2006. aastal tähistab teater 100. aasta juubelit. “Neid pikaajalisi eesmärke arvestades on väga hea, et teatri nõukogu eesotsas on Eri Klas,” lisas ta. EPL