Eestis võib reisijateveoga seotud bussiliinid jagada kaheks: avalikud ja kommertsliinid. Kui kommertsliine teenindavad bussifirmad peavad kõik kulud ise kandma, siis avalikele bussiliinidele maksab riik näiteks tänavu 220 miljonit krooni toetust.

Selle raha ja turu jagamise nimel on võistlema jäänud kaks suurt bussifirmat: GoBus ja Atko Grupp. Riigihangete vaidlustamise ja aegavõitva kohtuskäimise võttis oma taktikaks kõigepealt aastail 1989–1997 Järva maavanemana töötanud ja nüüdseks Keskerakonna ridades riigikogusse jõudnud Arvo Sarapuule kuuluv Atko Grupp. Viimasel ajal on sama teed läinud ka GoBus.

Lääne maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna nõunik Harri Erman ütles, et kogu riigihangete jandi tõttu on Eesti ühistransport juba viis aastat allamäge läinud. Ettevõtted ei julge teha suuri investeeringuid uutesse bussidesse, ametnikud raiskavad oma tööaega ja maksumaksjate raha kohtus käimistega ning ühistranspordi areng seisab.

Kolm ja pool aastat tagasi Lääne maavalitsuse väljakuulutatud avalike bussiliinide riigihange ja selle vaidlustamine sarnaneb paljudes teistes maakondades toimunuga. Riigihanke pakkumise kutse peale võttis dokumendid välja seitse firmat, kelle seas olid ka AS-i Atko Grupp kuuluvad Atko Liinid, Harjumaa Liinid ja Järve Bussipark. Esimesena vaidlustas hanke AS Harjumaa Liinid. Kui riigihangete amet andis õiguse maavalitsusele, vaidlustas hanke AS Järve Bussipark ja sai õiguse. Lääne maavalitsus aga oli teisel seisukohal ja kaebas otsuse kohtusse. Alles 2005. aasta aprillis otsustas Tallinna halduskohus, et riigihangete amet eksis.

“Põhjus hanget vaidlustada oli ilmselt selles, et Atko Grupi firmad ei oleks üldse hankele kvalifitseerunud. Nad nägid, et ei saa osaleda, ega lasknud seda teha ka teistel,” selgitas Erman. Sarapuu keeldus hangete vaidlustamist kommenteerimast.

Mitme tütarfirmaga hankele tulles on võimalik ka küsida erinevat hinda. Kui võidab odav pakkumine, siis võib loobuda teise samasse gruppi kuuluva firma kasuks.

2005. aastal kuulutas Järvamaa ühistranspordikeskus (JÜTK) välja liinivedude riigihanke neljas liinigrupis. Mullu märtsis sõlmis keskus lepingu Atko Liinide ja Assotransiga ning oli valmis seda tegema ka kolmandas liinigrupis edukaimaks pakkujaks osutunud Atko Liinidega.

Üllatuslikult loobus firma lepingust, tema asemele asus aga Atko Trans. Vahetamise mõte oli lihtne: Atko Transi pakkumine oli kilomeetri kohta 80 senti kallim kui Atko Liinidel. Et aastane liinikilomeetrite hulk on selles liinigrupis ligi 400 000 kilomeetrit, teenib Sarapuu vahetusega aastas 320 000 krooni rohkem.

Ei saa ise ega anna teistele

Harjumaa ühistranspordikeskuse tegevjuht Ago Kokser ütles, et viimane ja ainuke liinikonkurss Harjumaal kuulutati välja oktoobris 2001. Hanke vaidlustas Atko Gruppi kuuluv AS MTG Vooremaa. Protsess kestis 2005. aastani. Vaidlustaja kaotas protsessi, kuid selleks ajaks loobus konkursi võitja Taisto lepingut sõlmimast. Avalike liinide teenindamist jätkab siiani AS Harjumaa Liinid, kellele mullu maksti 19 miljonit krooni dotatsiooni.

Kuigi GoBus on üldiselt vaidlustanud väga vähe liinivedude riigihankeid, on ta seda teinud näiteks Lääne-Viru maavalitsuse riigihanke puhul, kus otsiti reisijate vedajat 1. aprillist kuni 2014. aasta lõpuni. Selle riigihanke vaidlustas Atko Gruppi kuuluv AS MTG kahel korral, seejärel tegi seda AS Harjumaa Liinid. Edukama pakkumise teinud Harjumaa Liinid esitas põhjendamatult madala hinnaga pakkumise: 1,98 krooni dotatsiooni ühe liinikilomeetri kohta.

AS GoBus esitas vaidlustuse riigihangete ametile, kes selle ka rahuldas ja tühistas maavanema korralduse tunnistada edukamaks Harjumaa Liinide pakkumine.

Vaidlused ei lase uusi busse liinile

•• Seniajani on sõlmimata uus leping Paide–Türi liini teenindavas liinirühmas, sest Atko Liinid polnud nõus tunnistama GoBusi võitu ja esitas kaks vaidlust.

•• Kuna riigihangete amet neid ei rahuldanud, asus Sarapuu õigust nõudma kohtu kaudu.

•• Sarapuu on kohtulahendi  venimisega rahul, sest nelja miljoni kroonise aastamahuga liini teenindab kuni juuni lõpuni teine Sarapuule kuuluv firma Atko Trans.

•• Atko Grupp on viimastel aastatel vaidlustanud riigihanked veel Rapla- ja Ida-Virumaal, Rakveres, Lääne-Virumaal, Pärnus ja Valgamaal.

Kontsern

Atko Grupp

ja tema tütarfirmad

•• 1999 asutatud kontsern annab tööd 483 inimesele, reisi-jaid teenindab 186 bussi.

•• AS Atko Trans teenindab

Järvamaal 18 maakonnaliini ja kommertsliini Paide-Tallinn.

•• AS MTG põhitegevus on bussiteenuste pakkumine.

•• ATKO Tours AS Reisibüroo pakub turismiteenuseid.

•• AS Harjumaa Liinid teenindab 48 maakonnaliini ja kahte kaugliini, AS-i Järve bussipargis on 60 bussi.

•• AS Atko Liinide  põhitegevus- alad on bussiliinide teenindamine ning reisijatevedu.

Allikas: AS Atko Grupp