Kui järgmise aasta veebruaris jääb bussiliiklus mitmes kohas seisma, nagu on teatanud GoBus, ei too see ettevõttele kaasa tõenäoliselt mitte mingeid karistusi. Riik lubab siiski uurida võimalusi vedaja suhtes sanktsioone kehtestada.

Nii Saaremaa, Hiiumaa kui ka Valga maavalitsusega sõlmitud lepingutes on kirjas võimalus, et lepingu võib ühepoolselt lõpetada tellija ehk maavalitsus. See lubaks teatud tingimustel küsida bussiettevõttelt leppetrahvi. Kui aga lepingu lõpetab teine lepingupool, leppetrahve määratud pole.

Näiteks Saare maavalitsus võiks GoBusiga lepingu lõpetada juhul, kui kõikide reiside üldarvust aastas jääks väljumata rohkem kui üks protsent või hilineks rohkem kui kaks protsenti busse. Leppetrahvi suuruseks on määratud 550 000 krooni. Hiiumaa puhul tuleks samal juhul bussifirmal maksta 300 000 ja Valgamaal 500 000 krooni. Tartumaal ähvardaks GoBusi sama asja eest aga juba viie miljoni kroonine trahv.

Hiiu ja Saare maavalitsustega sõlmitud lepingutes on kirjas küll võimalus, et bussifirma võib lepingu ühepoolselt üles öelda juhul, kui maavalitsus on korduvalt rikkunud enda kohustusi. Samas muid võimalusi lepingu ühepoolseks lõpetamiseks välja ei tooda ning kirjas ei ole ka sõnagi võimalikest leppetrahvidest.

“Nendes lepingutes on tõesti see punkt puudulik, et ühepoolsel lepingu lõpetamise korral ei ole sanktsioone ette nähtud,” ütles Priit Vene majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veondus- ja liiklustalitusest. “Praegu me tegeleme nende lepingute analüüsiga ja vaatame, mis põhjendused on GoBus toonud. Päris nii ka ei ole, et kui midagi ei meeldi, võib kohe lepingu katkestada,” lisas ta.

Vene kinnitas, et ministeeriumi juristid arutavad võimalust nõuda GoBusilt välja vähemalt mõnesaja tuhande krooni suurused trahvid lepingutingimuste rikkumise eest. “Ettevõte on ju ise vabatahtlikult võtnud kohustuse reisijaid vedada ja tingimusi tuleb täita. Praegune käitumine ei ole normaalne.”

Vene sõnul soovitab ministeerium hätta jäänud maavalitsustele korraldada vedajate leidmiseks uued konkursid ning jõuda GoBusiga kokkuleppele, et seni, kui sõlmitakse uus leping, jätkaksid reisijate vedamist nemad. “Me arutame tõsiselt ka veel ühe meetme kasutamist. Nimelt võiks uutesse hanketingimustesse panna klausli, et vedaja, kes on ennetähtaegselt lepingu lõpetanud, ei saa hankel osaleda,” rääkis Vene.

Kuigi bussifirma võiks sel juhul asutada lihtsalt uue ettevõtte, ei saaks nad ministeeriumi kinnitusel ka sel viisil hankel osaleda, sest hanketingimuste järgi peab osalejatel olema varasem bussivedude korraldamise kogemus.

Lepingud on kahjulikud

GoBusi tegevjuht Rene Alpius rääkis, et nemad tuginesid lepingute üles ütlemisel võlaõigusseadusele. “Need lepingud on meie jaoks kahjulikud ja kui me “miinusega” sõidame, siis me rikume seadust,” kommenteeris Alpius otsust.

Alpiuse sõnul on ka GoBus arvestanud sellega, et mingid sanktsioonid neid lepingute üles ütlemisel ei oota. “Tõenäoliselt kuulutatakse välja uued konkursid ja me loodame ka seal osaleda,” lausus ta.

Näiteks Hiiumaa liinide lepingu sõlmimist põhjendas Alpius sellega, et ettevõttel ei jäänud sisuliselt muud valikut. “Korraldati riigihange, meie küsisime normaalset hinda, aga siis öeldi, et riigil nii palju raha ei ole ja hange tühistati. Sisuliselt pandi meid fakti ette, et selle rahaga peate sõitma, ja me tulime riigile vastu.”

Kui aga peaks juhtuma, et GoBusil ei lubata uutel konkurssidel osaleda, on ettevõte Alpiuse kinnitusel valmis kohtusse minema. “See on väga diskrimineeriv ja seda võib käsitleda suunatud pakkumisena,” ütles ta.

Saarlased loodavad liinid säilitada

•• Kuigi GoBus on vastava teatise juba teele saatnud ning veebruaris peaks bussiliiklus Saaremaal katkema, säilitab Saare maavalitsus siiski optimismi.

•• “Mina ei ole üldse kindel, et leping tõepoolest üles üteldakse. Praegu käivad meil kõnelused ja me arutame võimaluste üle, kuidas jätkata,” ütles Saare maavalitsuse õigusnõunik Jaan Leivategija.

•• Tema sõnul esitas GoBus küll taotluse järgmise aasta dotatsiooni osas, kuid seejärel ütles lepingu väga kiiresti üles. “Kui me kokkuleppele jõuame, siis leping jätkub. Kui ei jõua, siis tuleb kiiruga uus hange teha.”

•• Selles, et lepingus ei ole varianti, kus ettevõtte loobumisel midagi ei juhtu, ei näinud Leivategija midagi hullu. “Kui meie ütleks lepingu üles, on see vedajale karistuseks. Meil on alati võimalus uus vedaja leida.”

•• Kui Saaremaale on vaja leida uus vedaja, siis tuleb Leivategija sõnul tõenäoliselt muuta ka liinivõrku. “Liinid võib ka mitmesse gruppi jagada. Me peame tõsise uuringu korraldama,” ütles ta.