Juuni lõpus avaldas Reuters artikli, mis valgustas Venezuela vasakradikaalist presidendi Hugo Cháveze kütuseveoskeemi Venezuela ja Ecuadori vahel. Ootamatult on selgunud, et ka Eesti on selle pöörase äri üks osalistest.

2008. aastal sõlmis Chávez Ecuadori vasakpoolse presidendi Rafael Correaga lepingu, mis nägi ette, et Ecuador saadab osa oma toornaftast Venezuelale, sest riik ise ei suuda kütust piisavas koguses töödelda. Plaan sai probleemiks riiklikule kütusefirmale Petróleos de Venezuela S.A., kes pidi töödeldud nafta omakorda tagasi Ecuadori saatma, kuid sattus raskustesse.

Reutersi ajakirjanike käsutuses olevad dokumendid näitasid, et pool kütusest, mis läks Venezuelalt Ecuadorile, tuli hoopis firmadelt, kes ostsid seda vabaturult. Ajakirjanikud tõid esile, et Venezuela eesotsas autoritaarse Chávezega maksis kinni kütuselastide veod sellistest riikidest nagu Prantsusmaa, Holland, Colombia ja ka Eesti. Kütuseveoskeem näis olevat selline, et Venezuela saatis kauba Eestisse, siit läks last mööda raudteed edasi Valgevenesse, kus seda töödeldi ja saadeti uuesti tagasi Eestisse. Siit transporditi see omakorda laevaga Ecuadori. Kolmandatest riikidest kütuse vedamisega tegelesid ülemaailmsed vahendusfirmad Glencore, Trafigura ja PRSI.

Reutersi Venezuela korrespondendi allikate kinnitusel käis vedu Paldiski kaudu. Eesti Päevalehele on teada kolm tankerit, mis selles kütuseveoskeemis osalesid: Risanger (Norra), Torm Caroline (Taani) ja Pacific Innovator (Panama). „Tõesti, sellised laevad käisid 2009. aasta veebruaris ja märtsis, kuid mida need laadisid ja kuhu läksid, ei ole mul õigust kinnitada,” kommenteeris Paldiski lõunasadama sadamakapten Andres Kungla ja lisas selgituseks, et sadam saab teate laeva eesmärgi ja saabumise aja kohta ning ütleb siis, kas võtab selle vastu või mitte. Pärast seda läheb laev operaatorile, kes selle enda kail vastu võtab. Kütuseveoga tegeleb Paldiskis Alexela Terminal AS. „Seda saab vajadusel öelda vaid Alexela, mida peale või maha laaditakse,” ütles Kungla.