Eesti Päevaleht võttis kätte ning astus koos tarbijakaitseameti ja Tallinna tehnikakõrgkooli ja Tallinna tehnikaülikooli erialaspetsialistidega sisse viide Tallinna tanklasse. Kui tavatarbijana oleme teadlikud enamasti vaid mootorikütuse väävlisisaldusest ning oktaaniarvust, olgu selleks 95 või 98, siis ekspertide sõnul koosneb tänapäevane bensiin mitmekümnest komponendist. Kõik need on kirjas iga partiiga kaasas käivas katseprotokollis, aja vaid näpuga järge.

Tanklatesse sisse pöörates selgub siiski, et teenindajate vastutulelikkus on väga erinev.

Tondi tänava otsas asuva Favora hooldustankla teenindus on viisakas, ent küsimusele, mida tähistab tablool oktaaniarvu järel kiri „euro”, me vastust ei saa. „Juhataja teab,” kinnitatakse. Aga juhataja on väljas.

Tankla juhataja ärritub

Paradoksaalselt selgub siiski, et tarbijakaitseameti sõnul peaks kehtima uus vedelkütuste märgistamise standard. Uus standard on veel tõlkimata, vana kuulutatud juba kehtetuks. Kas valitseb seadusetus, jääb esialgu selgusetuks, sest 2004. aasta reeglite kohaselt mingisugust „eurot” eksisteerida ei tohiks.

Näpus vedelkütuse- ja tarbijakaitseseadused, astume sisse järgmisesse, Vabaduse puiestee 158 asuvasse Lukoili tanklasse. Tankla juhataja Elmo Kulla võtab meid isiklikult vastu ja leiab ka selgituse tablool märgitud veidra diislikütuse „DD” kohta: see on lätlaste tehtud apsakas ja kirjad asendatakse lähiajal. Kulla on detailseid küsimusi esitavate magistrantide suhtes pisut ärritatud: käivad niisama ja midagi ei osta. Pealegi, kui vastavussertifikaat on saadud, siis järelikult vastavad laboritulemused nõuetele!

Keemialabori analüüsid on ette näidata nii Pärnu maantee Statoili kui ka Ahtri tänava Olerexi tanklates. Ainsana jääme pika ninaga Marja tänava Alexelas. Teenindaja soovitab peakontorit, tavaklientidena pöördume järgmisesse tanklasse.

Puudused

Kütuseseire andmed

•• Kütuseseire registri andmetel ei vastanud jaanuaris standardile näiteks Uuemõisa ale­viku Statoili tanklas väävlivaba diislikütuse proovi veesisaldus. Proovi oktaaniarvu kõikumine tuvastati ka Rakke Tankla ASis ben­siin 98 kontrollimisel.

•• Kohtla-Järvel Premium 7 tanklas võetud proovi käigus leiti sama kütuseliigi puhul kõr­valekalle aururõhu mõõtmisel.

Kas liiter on ikka liiter? +/- 50 milliliitrit

•• Tarbijakaitseameti peainspektori Jüri Orlo sõnul on tun­du­valt olulisem küsimus tankurite täpsusest. „Probleem on siis, kui tankurist tuleb vähem bensiini.” Eestis kehtiva korra kohaselt võib kõikumine kümne liitri tankimisel olla kuni +/- 50 milliliitrit. „Saksamaal kalibreeritakse tankurid kohe + 30 ml peale,” toob ta võrdluse omanike suhtumisest.

•• Orlo sõnul eksitakse Eestis reegli vastu kolmel juhul kümnest. Kõige äärmuslikum näide oli tema sõnul tankurist, mis andis kümne liitri kohta välja 144 ml vähem kütust. Tehnilised vead võivad tekkida elektrikatkestuse tagajärjel, oluline on viga kõrvaldada.