Teisipäevast alates lennuilma oodanud 37-aastase lendurikarjääriga Jan-Lüppen Brunzem otsustas laupäeval kell 15 viimase Pärnu ja Ruhnu kohta saadud ilmainfo põhjal, et reis Pärnust Ruhnusse ja sealt edasi Kuressaarde võetakse ette. Pardal oli toidukraam ning kaks reisijat, kellel on saarel suvekodu ja kes sõitsid Ruhnusse valima.


Kihnu lennuki juht oli hommikul otsustanud, et ilmaolud lennata ei võimalda. “Ilm vastas kella 15 ajal nõuetele,” lausus Saksa firma Eesti-esindaja Ülo Mell.

Reis algas 16.04 ja pool tundi hiljem kukkus lennuk Ruhnus 200–250 meetrit lennuväljast eemal noorde metsa. Parasjagu sealsamas lähedal sadama juures koduõuel puid teinud sadamakapten Priit Kapsta imestas lennukihäält kuuldes, et lennuk üldse tuleb.

“Kõigepealt oli kuuldemäng ja pärast tuli vaatemäng,” võttis ta edasise eile juba naljatades kokku. “Tavaliselt on lennuk ka näha, kuid seekord kuulsin vaid häält – lennuk võttis tuurid korraks üles, nagu tahaks uuesti kõrgust võtta, aga edasi kostis hirmus ragin ja pauk. Ja seejärel oli vaikus,” kirjeldas Kapsta.

Õnnelikust õnnetusest ühegi kriimuta pääsenud mehed olid aknast veel vett näinud, lennuk oli nina ülespoole tõstnud, et ilmselt uuesti kõrgust võtta, kuid järgmisel hetkel noorte mändide latvadesse sõitnud. Muidu Viljandi kandis elavad mehed oma läbielamistest ajakirjandusele rääkima ei kiirustanud.

Õnnetuse põhjusi ei tahtnud ei lendur ega ka firma Eesti-esindaja Mell eile kommenteerida, soovides ära oodata uurimiskomisjoni saabumise. Eile kopteriga saarele lendama pidanud komisjon loobus kehvade ilmaolude tõttu, kuigi eile pärastlõunal oli Ruhnus ilus päikseline varakevadine ilm.

“Ei, ära ta ei eksinud. Lennuk lendas parajasti risti üle lennuvälja, et sealseid olusid kontrollida, nagu sageli enne maandumist tehakse,” ütles Mell. Ta lükkas ka ümber kiiresti levinud jutud, et tegu oli vana ning mahakandmist ootava lennukiga. “See on firma kolmest lennukist uusim ning selle lennutundide arv oli vaid 2800, mis on võrreldav 20 000 kilomeetriga auto puhul,” selgitas ta.

Ruhnu rahvas oli õnnetuse järel parajas šokis. “Ei ole võimalik – selline oli meil paljude esimene reaktsioon õnnetusest kuuldes,” ütles Ruhnu kooliõpetaja Kadri Tukk. “Muidugi oli see põhiteema kogu saarel – ka lau-päeva õhtul saunas,” lisas ta.

Viimati juhtus Ruhnu lennukiga õnnetus paarkümmend aastat tagasi, kui lennuk väidetavalt valesti laadituna juba Kuressaares õhku tõustes alla kukkus. Siis said mõned reisijad ka viga, kuid ka siis oli õnnetus õnnelik ning keegi lausa haiglaravi ei vajanud.

Tänaseks peaks Eestisse jõudma juba uus Saksa firma lennuk. “Hommikune lend jääb ilmselt ära,” täpsustas Mell. “Liinile tuleb täpselt samasugune lennuk nagu eelmine,” lisas ta.