Eile tunnistas maksu- ja tolliamet, et Tartus kütuseäriga tegelejad moodustavad suure grupeeringu, kelle põhilise sissetuleku annabki kütuse üle piiri toimetamine.

„Ilmselt on tegemist ebaseadusliku organiseeritud tegevusega, millel on omad juhid ja käsuahelad,” ütles maksu- ja tolliameti juht Marek Helm.

Ameti teada juhib Tartus tegevust jõuline vene keelt kõnelev tüüp ning Luhamaa ja Koidula piiripunkti kasutamine on eri rühmituste vahel ära jaotatud.

Kütuseärimehed ei sõida Venemaale tavaliste sõiduautodega, vaid kasutavad suuri USA päritolu kaubikuid ja väikebusse, mille kütusepaak mahutab ligemale 160 liitrit – sadakond liitrit rohkem kui Eestis enam levinud autode paagitäis.

Läinud neljapäeval korraldas Tartus kütuse vahendamisega tegelev grupp Koidula piiripunktis ka provokatsiooni, keeldudes üle piiri veetavalt kütuselt aktsiisi maksmast.

Toona Koidula piiripunktis ise kohal olnud maksu- ja tolliameti tollikontrolli osakonna juhataja Urmas Koidu ütles, et tegemist oli organiseeritud tegevusega, kus ei tahetud aru saada, mida maksu- ja tolliamet neilt nõuab, ning väideti, et riik ei saavat neilt sellist maksu nõuda.

Enamik autosid lahkus hommikul, kuid osa on tollipunktis seniajani. Eile õhtul seisis seal kuus autot, mille omanikud olid keeldunud aktsiisi maksmast. Koidu märkis, et autosid tuleb iga päev juurde ja mõni läheb ka ära.

Põhjendus: sõidan Poola

„Tavapärane on see, kui auto tuleb tollipunkti ja ütleb, et sõidab suure kütusekogusega Poola, ning kui tolliametnik veendub, et seisukohad pole piisavalt põhjapanevad, siis nõuab ta kütuse pealt aktsiisi maksmist,” rääkis Koidu. Kuna piiri ületatakse suurte sõidukitega, tuleb tollipunktis maksta umbes sada eurot.

Koidu sõnul maksab mõni selle kohe ära, mõni mõtleb tükk aega ja maksab siis, kuid on ka neid, kes jätavad oma auto sinna seisma ega tulegi tagasi. Ta märkis, et need, kes praegu oma autosid tollipunktis hoiavad, ei pruugi olla mõne grupeeringuga seotud, kuid tema hinnangul tegelevad nad Vene kütuse sisseveoga.

„Meie eesmärk ei ole aktsiisi koguda, vaid et nad ei tulekski,” põhjendas Koidu, miks piiriületusel aktsiisi kogutakse.