•• Kas teile või IRL-ile pakuti välisministri kohast loobumise eest mõnda kompromissi, näiteks sillutati teed Euroopasse?

Ei, päris kindlasti mitte! Küll aga pakkusime erakonnaga olukorra lahendamiseks välja kompromisslahenduse, mis tähendas välisministri koha vahetamist kahe teise meid huvitava portfelli vastu ja sellele kokkuleppele me jõudsimegi.

•• See tähendab, et 2009. aasta novembris ei saa teist uut eurovolinikku Siim Kallase asemel?

Ega selles pole ka kokku lepitud, et ei saa. See polnud läbirääkimiste osa.

•• Kas Andrus Ansipi väide, nagu peaks pea- ja välisminister kuuluma ühte erakonda, on tõesti ainus põhjus, miks teid portfellist ilma jäeti või peitub seal midagi muud?

Ma arvan, et iga peaminister tegutseb oma äranägemise järgi ja see õigus tuleb talle kahtlemata anda, kuna iga peaminister on isiksus ja talitab just täpselt nii nagu tema õigeks peab. Mina talitasin teistmoodi, minu valitsuses olid just hästi tugevad isiksused nagu Toomas Hendrik Ilves, kes oli teisest erakonnast välisminister, ja justiitsministriks oli Märt Rask, kes oli ka väga tugev isik Reformierakonnast. Rahandusministri koht kuulus Siim Kallasele.

•• Äkki võib Reformierakonna vastumeelsuse põhjusi otsida jaanuarikuus toimunud nn Burkhardti skandaalist?

Ma ei tea ei otseselt ega kaudselt sellisest asjast. See küsimus ei ole üles kerkinud ei ametlikul ega mitteametlikul tasemel.

•• Mis sarnasused ja erinevused on praegusel ning eelmisel kolmikliidul? Usute, et uue liiduga ei juhtu nii nagu eelmisega?

Elame-näeme. Eks kõigepealt on oluline fakt seegi, et kõigil on meeles, mis eelmise kolmikliiduga juhtus ning seetõttu peavad kõik osapooled praeguses kolmikliidus seda ka meeles.

•• Mais toimuvad IRL-i esimehe valimised ja juba spekuleeritakse erimeelsustest teie ja Taavi Veskimäe vahel. Kui palju selles tõde on?

Teatavad erimeelsused on juba mõnda aega olnud, aga need ei pea alati olema sellised, mis takistavad meil teistes küsimustes koostööd tegemast. On täiesti loomulik, et erakonna esimeheks kandideerib mitu inimest ning see ei tähenda seda, et tuleks omavahel lõplikult tülli minna.

•• Aga kui kandideerida otsustab ka Jaak Aaviksoo?

Elame-näeme, eks siis on näha. Ma arvan, et see on üldiselt loomulik protsess, mis pakub avalikkusele kindlasti keskmisest suuremat huvi. Minu arvates tuleb see aeg läbi teha. Kahe erakonna ühendamine ei ole lihtne protsess, eriti kui me näeme, et siin ei ole ju tegelikult tegemist mingite vastuoludega endise Isamaa ja Res Publica vahel, vaid need rindejooned jooksevad hoopis kuskilt mujalt.

•• Kas IRL-i sisese lõhega on seotud ka Ene Ergma eelistamine riigikogu spiikri toolile? Seda seostatakse mitmete erinevate mahhinatsioonidega.

Siin olen ma küll väga erineval arvamusel. Mahhinatsioonideks on kindlasti võimalusi olnud ja mulle tundub, et mõned inimesed on mahhinatsioonidega harjunudki asju ajama. Antud hetkel oleks mahhinatsioonid tähendanud Ene Ergmale noa selga löömist ja tema eemale lükkamist.

Kavatsen need mahhinatsioonid üheselt ja selgelt lõpetada. Siin ei tehta otsuseid kuskil tagatubades, vaid kas avalikel või salajastel hääletustel, nii nagu erakonna poliitika seda ette näeb.

•• Kuidas need spiikri ja ministrite kohad siis tegelikult jagati?

Eks nad täpselt niimoodi jagatigi, nagu erakond hääletas. Diile ei tehtud. See vastab tõele ja mulle tundub, et mõnedele inimestele ei meeldinud, et diile ei tehtud, vaid tehti nii nagu erakond pidas antud hetkel vajalikuks otsustada ja hääletada. Ja mis seal salata, Jaak Aaviksood toetasin ma väga tugevalt kaitseministriks. See hääletus oli suhteliselt pingeline, kuna kohale oli ju kõige rohkem kandidaate.

•• Ringlevad jutud, et Veskimägi mõjutas Aaviksood majandusministriks kandideerimisest loobuma, kuna soovis seda portfelli endale. Kuna Aaviksoo ei saanud ka spiikrikohta, siis seetõttu toetasite hoopis tema kaitseministri kohale määramist.

Seda, mida Taavi Veskimägi ja Jaak Aaviksoo omavahel räägivad, ma tõesti ei oska kommenteerida. See, et ma Jaak Aaviksood kaitseministriks väga tugevalt toetasin, vastab kindlasti tõele.

•• Arvate, et ta on sellele kohale kõige sobivam inimene?

Ma arvan, et Jaak Aaviksoo on mitmel põhjusel praegusel hetkel õige inimene nii valitsusse kui ka kaitseministri kohale. Tal on ikkagi niivõrd põhjalik administreerimiskogemus ja see on praegusel hetkel see, mida need struktuurid hädasti vajavad.

•• Kuidas hindate sellist üllatuslikku ministrikandidaati, nagu seda on Jüri Pihl?

Jüri Pihl on kindlasti väga tugev siseminister. Igati normaalne valik.

•• Teie ei karda, et nii kaitsepolitseid kui ka riigiprokuratuuri juhtinud inimene võib omada teadmisi, mis ehk igaühele kasuks ei tule?

Mina küll ei karda. Võib-olla on mõned inimesed, kes kardavad, aga ju nad on siis millegagi hakkama saanud.

•• Kuidas hindate Keskerakonna avaldusi, milles nad väidavad, et uus koalitsioonileping on täis vaid ilusaid ja tühje lubadusi?

No eks neid ikka räägitakse enne koalitsioonilepingut. Ma pean tunnistama, et Keskerakonna tavalist kõnepruuki arvestades on ilmselt tegemist tõeliselt hea lepinguga, kuna nende sõnakasutus on Keskerakonna kohta äärmiselt leebe. Tavaliselt öeldakse tunduvalt hullemini. Ju oleme siis üsna tõsise dokumendiga suutnud hakkama saada.

•• Samas ütlevad majanduspoliitikud, et koalitsiooni lubadused on ehk liiga optimistlikud?

Me oleme üldiselt selle läbi arutanud ja koalitsioonileping vastab ilusasti vähemalt nendele eelarve prognoosidele, mis meil praegu Eesti majanduse arengust olemas on. Ma ei ütleks, et see ei kujune pingeliseks. Eelarve strateegiat tuleb üsna kõvasti jälgida, muidu võib koalitsioonilepingu punktide kohale tõesti küsimus tekkida. See on tehtud nii, et ka eelarve ülejääk on sisse arvutatud – on olemas üsna selge puhvertsoon. Loomulikult tuleb majanduse arendamiseks kõike teha ning nagu leppesse sisse kirjutati, siis majanduse alal on üheks prioriteediks üleminek eurole.

•• Mida arvate arvamusest, et Eestis on võim muutunud liiga valitsuskeskseks ning see tuleks riigikogule tagasi anda?

Kindlasti on õige, et riigikogu võimu ja autoriteeti tuleb tugevdada ning üldse parlamentaarset mõtteviisi edendada. Seesama koalitsioonileping vajab elluviimiseks ka riigikogu tuge. Ma arvan, et koalitsioonile on praktiline jagada oma tugevaid poliitikuid nii riigikokku kui ka valitsusse.

•• Mis on saanud Milton Friedmani auhinnarahast? Olete seda kuskile investeerinud?

Olen siia-sinna annetanud, hoian seda personaalse varahalduse nö kontol. Olen annetanud nii teadusprojektidele kui ka raamatute tegemiseks, samuti erinevatele asutustele ja ettevõtmistele, mida ma õigeks pean.

Mart Laar

•• Sünniaeg ja -koht: 22.04.1960 Viljandi

•• Perekonnaseis: abielus,

poeg ja tütar

•• Erakondlik kuuluvus,

valimisringkond: Isamaaliit 1995, Lääne-Virumaa valimisringkond

•• Haridus: Tartu Riiklik Ülikool, ajalugu 1983, Tallinna 46. Keskkool 1978

•• Teadustegevus: Tartu Ülikool PhD 2005, Tartu Ülikool MA 1995

•• Töökohad: X Riigikogu 2003–; IX Riigikogu 1999, 2002–2003; VIII Riigikogu 1995–1999; VII Riigikogu 1992; Peaminister 1992–1994; 1999–2002; Eesti Vabariigi Ülemnõukogu 1990–1992; Kultuuriministeeriumi ajaloo mälestuste osakonna juhataja 1986–1990; Tallinna 24. Keskkooli õpetaja 1983–1986; Osavõtt esinduskogust VII, VIII, IX , X Riigikogu; Tallinna Linnavolikogu 1997; EV Ülemnõukogu 1990–1992; Põhiseaduse Assamblee 1991–1992; Eesti Komitee 1990–1992