Kuid on ettevõtteid, kes mitte ainult ei tea, et need on olemas, vaid võtavad neid kui arvestatavat häält. Kaja Pino (EMT) ja Peeter Marvet (Tehnokratt) õpetasid eilsel internetiturunduse seminaril just seda, kuidas seda häält leida ning kas ja kuidas sellega arvestada.

“Õigete” kanalite leidmine on igaühe enda töö, kuna Eesti meediamonitooringufirmad praegu vähemalt standardteenusena ajaveebe ja kommentaariume ei jälgi. (Üks Marveti soovitusi oligi: nõudke monitoorijailt Eesti-keskset teenust.)

Tuleb leida oluline tuumik – nii need blogijad, kes kirjutavad teie ettevõttesse puutuvatel teemadel (nt tehnikavidinad, foto, sport), kui ka “isehakanud arvamusliidrid”, kes julgelt oma mõtted olulistel teemadel välja ütlevad, kuid pärismeediasse ei küüni või tikugi. Kaja Pino nentis, et väikses Eestis on ka kildkondade liidrid olulised ning Marvet lisas, et ühest blogiseltskonnast “pärismeediani” võib olla vaid pisike samm.

Tuumiku leidmiseks on terve rida abivahendeid – otsingumootoreid, mis kammivad just ajaveebe (Technoratt annab tulemused 35 000 000 blogist), teisi, mis võrdlevad eri otsisõnade esinemissagedust blogides, kolmandaid ja neljandaid. Muidugi on kasulik nimetada oma firma või teenus unikaalselt, nii on igasugune netiotsing kiire ja tulemusterohke.

Kommuuni arvamusliidrid

Jälgida maksab ka seda, kust sinu juurde lingiti – statistika-

programmid võimaldavad seda ning seegi annab teada, kus sinust räägiti, ja lubab leida, mis kontekstis.

Lisaks sellele, et teada, mida inimesed arvavad, võib teinekord olla kasulik veebidiskussiooni sekkuda. Kõnealuse firma esindaja peaks seda tegema oma nime ja näoga – mitte küll kanges firmakeeles, kuid mitte ka tühja lahmides ja räusates. Näiteks kui ajaveebnikud pahandavad oma postides mõne firma teenuse või firmajuhtide meedias öeldud lause peale, kuid on millestki valesti aru saanud, võib ju sõna sekka öelda, selgitades, mis neil valesti läks.

Pino ja Marvet kinnitasid, et reputatsiooniga inimest, isegi kui ta esindab suurt ettevõtet, kommuun kuulab ning reputatsiooni saamiseks tuleb kommuuniga adekvaatselt suhelda. Arvestades ka nende taustsüsteemi – firma seest võivad asjad hoopis teisiti paista kui kliendi seisukohalt.

Diskussiooni enda juurde meelitamise katsed Marveti hinnangul enamjaolt ebaõnnestuvad – nii pole kasu ettevõtte kodulehel uudistele kommentaaride võimaldamisest, eriti kui firma nendega ei tegele. Pigem on kasulik olemasolevat diskussiooni hõlmata.

Kui aga klientide tagasisidega pole aega tegelda, soovitas Marvet üldse tegevusala vahetada.

Kasulikke linke:

www.technorati.com

trend.icerocket.com

pubsub.com

www.alexaholic.com

www.blogpulse.com