Täna hommikul teatas lennuettevõte, et regiooni turundusdirektor Laszlo Tamas avalikustab firma tegevusplaanid Eestis täna keskpäeval.

Riigi otsus panustada Tallinna lennujaama tuleval aastal 65 miljonit krooni, et ettevõte saaks alandada lennujaamatasusid reisijate hulka suurendavatele lennufirmadele, toob juba lähikuudel Eestisse Ryanairi ja tõenäoliselt ka Air Berlini.

Eesti Päevalehele teadaolevalt on aastaid kestnud läbirääkimised Tallinna lennujaama ja Ryan­airi vahel jõudnud lõppfaasi ning kui kõik läheb lennufirma plaanide kohaselt, maanduvad esimesed Ryanairi lennukid Tallinna lennujaamas juba detsembris. Ametlikku kinnitust selle kohta võib oodata juba täna.

Eesti ainsana ilma

Mis lennujaamadesse Iiri odavlennufirma Tallinnast lendama hakkab, on esialgu saladus, seda teavad üksnes Tallinna lennujaama ja Ryanairi töötajad. Eesti Päevalehe andmetel on lennufirma esialgu huvitatud Tallinnast seitsmesse sihtkohta lendamisest ja nende seas on nii Suurbritannias kui ka Saksamaal asuvaid lennujaamu. Kevadel pakkus Ryanair, et võiks avada otseliinid Tallinnast Londonisse,  Düsseldorfi, Milanosse, Madridi, Gironasse, Brüsselisse, Kaunasesse, Oslosse ja Stockholmi.

Praegu on Eesti Balti riikidest ainus, kuhu Ryanairi lennukid ei lenda. Näiteks Riiast viivad nad 14 sihtkohta, mille seas on Tampere, Stockholm, Oslo, Milano, Dublin, Brüssel ja mitu lennujaama Saksamaal. Riia-lende alustas Ryanair 2004. aastal kolme sihtkohaga (London, Tampere ja Frankfurt).

Leedulastel on Ryanairiga veelgi paremini läinud. Ettevõte teatas selle aasta alguses, et võtab Leedu suuruselt teise linna Kaunase lennujaama kasutusele oma esimese Ida- ja Kesk-Euroopas asuva lennukeskusena. Praegu saab sealt lennata koguni 19 sihtkohta. Talvisesse lennugraafikusse on kavandatud 16 lennuliini. Tallinna-lende nende seas eilse seisuga polnud. Kuid üsna suure tõenäosusega saab Tallinn Ryanairi abil otseühenduse ka Kaunasega.

Eesti riik ja Tallinna lennujaam on juba aastaid Ryanairiga Tallinna lendamise üle läbirääkimisi pidanud. Nii võib vanu uudiseid sirvides leida kümneid artikleid, mis räägivad sellest, kuidas kohe-kohe ollakse läbimurde äärel.

Paraku pole eelmisi läbirääkimisi edu saatnud. Peamise põhjusena võib nimetada Tallinna lennujaama paindumatust lennujaamatasude muutmisel. Näiteks 2006. aasta suvel kirjutas Eesti Päevaleht, et Ryanair oleks peaaegu kohe valmis Tallinna lendama, kui lennujaam sõlmiks nendega nii-öelda mahulepingu, kus on fikseeritud reisijate arv, ning kui firma suudab aastas piltlikult öeldes üle miljoni reisija tuua, siis saaks ta vastutasuks oluliselt madalamad lennujaamamaksud.

Kuna juba toona kehtisid Euroopa Liidu direktiivid, mis nõuavad lennufirmade võrdset kohtlemist, ei saanud Tallinna lennujaam odavlennufirmale vastu tulla. Pealegi langenuks diskrimineerimise ohvriks peamiselt riigi osalusel tegutsev Estonian Air.

Nüüd on aga otsustatud, et Tallinna lennujaam teeb oma lennujaamatasude süsteemi ümber. Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles eile Kuku raadiole, et järgmisel aastal eraldatakse Tallinna lennujaamale riigieelarvest 65 miljonit krooni ja selle arvel alandatakse lennujaamamakse.

Eesti Päevaleht küsis uute liinide avamise kohta lisainfot ka Ryanairilt, kuid ettevõte jäi oodatult kidakeelseks. „Ryanair peab Euroopa populaarseima lennufirmana kõnelusi enam kui 50 lennujaamaga kogu mandril. Sellest tulenevalt ei kommenteeri me oma lennuliinide arenguga seotud kuulujutte või spekulatsioone,” oli firma esindaja ainus kommentaar.

Ryanairi on kaua Eestisse oodatud

•• 1985. aastal Iirimaal asutatud Ryanairi Eestisse tulekust on räägitud juba pea kümme aastat.

•• Üldiselt on Ryanairi poliitika kasutada teisejärgulisi ja regionaalse tähtsusega lennujaamu, kus on odavamad maandumis- ja käsitlemistasud, ning seetõttu on ka lennufirma piletid odavamad.

•• Ka Eestisse lendamise puhul on jutuks olnud, et Ryanair valib Pärnu või Tartu lennujaama.

•• Kõige lähemal oli läbirääkimiste lõpp 2007. aastal, kui riik, lennujaam ja ettevõte jõudsid Ryanairi Eestisse tuleku eellepingu koostamiseni. Lennufirma otsustas aga selle allkirjastamata jätta.

Kui odav on Ryanair?

•• Eesti Päevaleht uuris, kui palju maksaks sõit Londonisse ja tagasi, kui lennata tule­val neljapäeval, 7. oktoobril, naasta 10. oktoobril ja võtta kaasa ka üks kott ära­antavat pagasit.

Eilse seisuga kujunesid

järgmised hinnad:

Tallinn-London

Estonian Air (turistiklass)

•• Maandumine Londonis: Gatwicki lennu­jaam

•• Pilet: 2810 krooni

•• Lennujaamamaksud ja muud tasud: 1224 krooni

•• Teenustasu: 150 krooni

•• Hinna sees: kuni 20 kg äraantavat pagasit, kerge suupiste ja jook, len­nule registreerimine

Koguhind ühele reisijale: 4184 krooni

Tallinn-London

Easyjet

•• Maandumine Londonis: Stanstedi lennu­jaam

•• Pilet (sisaldab lennujaamamakse): 3036 krooni

•• Teenustasu: 170 krooni (oleneb pangakaardi tüübist)

•• Äraantava pagasi tasu: 344 krooni

•• Hinna sees: lennule registreerimine

Koguhind ühele reisijale: 3550 krooni

Riia-London

Ryanair

•• Maandumine Londonis: Stanstedi lennujaam

•• Pilet: 1177 krooni

•• Lennujaamamaksud ja muud tasud:

921 krooni

•• Teenustasu: 155 krooni (oleneb pangakaardi tüübist)

•• Äraantava pagasi tasu: 480 krooni

•• Lennule registreerimine: 160 krooni

Koguhind ühele reisijale: 2893 krooni