Umbes 40 meetrit libisenud Peugeot möödus õnnelikult raja veeres sirgunud esimesest männist, kuid põrkas seejärel täiskiirusel järgmise, jämeda männi otsa. Kuigi külitsi libisenud auto tuli suure hooga, jäi puu kokkupõr-

kes püsti, kuigi umbes inimkeha kõrguselt jäi ilma oma koorest.

Õnnetul kombel tabas tugev hoop juhi kõrvalistmel olnud Parki, kes suri saadud vigastustesse kohapeal. Õnnetuskohal polnud pealtvaatajaid, mistõttu esimesena jõudis avariipaigale appi Märtini järel startinud Harri Rovanperä.

“Alguses ei paistnud olukord hull, kui nägime Markkot tee peal,” rääkis Rovanperä kaardilugeja Risto Pietiläinen. “Kui läksime lähemale, nägime, et seis on siiski väga halb. Abi tuli kiiresti kohale. Kolme kuni viie minutiga olid esimesed abistajad kohal. Kahjuks oli juba liiga hilja.”

Kõige nõrgem koht

Kuigi teadvuseta Park viidi kohe helikopteriga haiglasse, jäi arstidel üle konstateerida vaid inglase surm. Soome autospordiliidu tehnikaeksperdi Jari Saario sõnul on just esiuksed ralliautode nõrgimad kohad.

“Ukse kohal on turvaraamistikust nii-öelda uksetoru ja raami ülatoru,” rääkis Saario MTV3-le. “Ukse kohal on seega teatavasti ukseauk, kustkaudu väljas käiakse. See on just selline koht, kus sõitjad on vähe kaitstud.”

Šokis Markko Märtin toodi algul küll helikopteriga ralli keskusesse, kuid ralliarsti korraldusel viidi tugevas kokkupõrkes raputada saanud eestlane sealt kärmelt kiirabiga haiglasse tervisekontrolli.

MM-sarja kuulsusrikkaima Walesi ralli lõpetati erakordselt tagasihoidlikult. Võidušampanjat ei pritsitud. Ära jäeti ka traditsiooniline võistlusjärgne pressikonverents.

Raskeimad õnnetused ralli ajaloos

•• Kuulsaim MM-sarjas hukkunud rallisõitja on soomlane Henri Toivonen (25.08.1956 – 2.05.1986), kes Korsika rallil kihutas ühes kõige ohtlikumas kurvis teelt välja. Liidrikohal olnud Toivoneni auto lendas kuristikku, tegi õhus 270-kraadise pöörde, põrkas, põhi ees, vastu puud ja süttis. Toivonen ja tema ameeriklasest kaardilugeja Sergio Cresto said silmapilkselt surma.

•• Henri Toivonen oli selleks ajaks võitnud Suurbritannia ralli (1980 ja 1985) ning Monte Carlo ralli (1986).

•• Toivoneni mälestuseks korraldatakse iga-aastast Meistrite võidusõitu (Champion Race).

•• 1985. aastal sai samuti Korsikal surma itaallane Attilio Bettega (19.02.1953 – 2.05.1985), kes põrutas neljandal katsel teelt välja, rammis endapoolse uksega puud ja hukkus silmapilkselt. Tema kaardilugeja Maurizio Perissinot pääses vigastustega.

•• Bettega polnud võitnud küll ühtegi MM-rallit, kuid jõudis viiel korral esikolmikusse.

•• 2000. aastal põrutas Korsikal teelt välja Colin McRae. Kümme meetrit kukkunud auto maandus katusel, McRae murdis põseluu ja muljuda said ka kopsud. Kaardilugeja Nicky Grist pääses tervena.

•• Eelmine sportlase surmaga lõppenud avarii juhtus 1993. aastal Austraalias, kui Peter Possum Bourne’i kaardilugeja Rodger Freeth suri saadud vigastustesse.

•• Enne Michael Parki hukkumist juhtusid rasked õnnetused veel kahe kaardilugejaga. 2001. aasta Austraalia rallil sõitis vastu puud Francois Delecour, kelle kaassõitja Daniel Grataloup toimetati haiglasse. Järgmisel aastal kordus Austraalias sama lugu, nüüd juba nii raskete vigastustega, et Grataloupile jäi see viimaseks ralliks.

2001. aastal tegi Korsikal raske avarii mitmekordne maailmameister Tommi Mäkinen. Tema kaassõitja Risto Mannisenmäki sai nii ränga selgavigastuse, et mehe rallikarjääril oli kriips peal. EPL

Mannisenmäki: raske on õnnetuseks valmis olla

•• Tommi Mäkise kaardilugejana kaks korda maailmameistriks tulnud Risto Mannisenmäki ütles Soome MTV3-le, et risk kuulub rallispordi juurde.

•• “Auto ja sõitjate turvavarustus on reeglitega paika pandud,” ütles Soome autospordiliidu vastutav treener Mannisenmäki. “Alati tuleb meeles pidada, et reegleid tuleb järgida nii treeningul kui ka võistlustel. Turvavarustuse hooldamine ja uuendamine on samuti väga tähtis.”

••Mannisenmäki toonitas, et iga õnnetus on siiski juhtum omaette. “Sõitjal on väga raske õnnetuseks valmis olla,” lausus endine kaardilugeja, kelle sportlaskarjäär katkes 2001. aastal Korsika rallil saadud seljavigastuse tõttu.

•• “Rallis või mis tahes spordi-alal ei saa minna hirmutamise teele. Igaüks peab mõistma, et sellel alal on oma riskid,” ütles Mannisenmäki.

•• “Selliseid õnnetusi juhtub harva, kuid tuleb meeles pidada, et sajaprotsendiliselt turvaliseks ei muutu ralli kunagi,” lisas auto-spordiliidu tegevjuht Jarmo Mahonen. “Ehk tuleks kuidagi autode kiirust kärpida. Viimastel aastatel on kiirused kõvasti kasvanud, kuid teed on jäänud samaks.” MTV3/EPL

Rallifänn: Michael Park oli Eestis oma poiss

Sellise lausega iseloomustas Markko Märtini kaardilugejat, äsja hukkunud Michael Parki rallifänn Valmar Viisel, üks eileõhtuse mälestussõidu organiseerija. Hoolimata puhkepäevast ning trotsides sügisest vihma ja tuult, kogunes eile õhtul Sõpruse puiesteele Peugeot’ autokeskuse juurde sadu rallifänne.

Eile pealelõunal, pärast Parki surmast teate saamist rallisõprade hulgas tekkinud spontaanne idee kasvas mõne tunniga rahvarohkeks mälestusürituseks.

Tore ja lõbus inimene

Hukkunud rallimehe leinaraamis pildi juurde asetati küünlaid ja lilli. Pärast mälestussõnavõtte liikus rohkem kui sajast leinalintidega autost koosnev kolonn läbi linna teise Peugeot’ keskuse juurde, kus mälestusüritus jätkus.

Enda sõnul Michael Parkiga kahel korral kohtunud rallisõber Valmar Viisel iseloomustas teda kui muhedat meest ja ütles, et see surm tundub talle siiani uskumatu. “Park oli tore ja lõbus inimene. Eestlased tundsid teda paremini kui tema enda kaasmaalased. See on meeletu tagasilöök kogu Eesti rallispordile.”

Hannes Krause