Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts on alustanud läbirääkimisi Tallinna lennujaama ja Estonian Airiga, et juba lähitulevikus arvestataks senisest enam turismiettevõtjate ja välisinvestorite huvisid ning lennufirmad avaksid rohkem Tallinnast lähtuvaid lennuliine.

Nii moodustaski Parts Estonian Airi, Tallinna lennujaama ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) esindajatest ümarlaua, mille järjekordne kohtumine toimus läinud reedel. Esimest korda vaeti Partsi sõnul komisjonis lennuliinide tulevikku kahe nädala eest. „Siis rääkisime sellest, mida peame lennunduses silmas otseühenduste all, ja ka sellest, millised otseühendused on Eesti huvides olulised,” ütles ta.

Ministri sõnul on lähiajal nii turismisektori kui ka muu ettevõtluse seisukohast vaja, et Tallinna lennujaamast saaks hommikul lennata suvalisse Euroopa Liidu otsa ja vajaduse korral õhtuks tagasi jõuda. „Samal ajal tuleb riigil endale selgelt aru anda, et me ei ela sellises riigis, kus minister ütleb, kuhu lennata, ja istub vajaduse korral ise ka lennukit juhtima,” märkis Parts.

Senisest rohkem turiste

Nii soovib Parts, et Estonian Air ja Tallinna lennujaam otsiksid uute liinide avamiseks võimalusi. Ettevõtluse Arendamise Siht-asutuse (EAS) juhatuse liikme Maria Alajõe sõnul on nemad esmalt huvitatud, et juba praegu Tallinna ja Tallinnast lendavad lennufirmad tihendaksid lennuliine. EAS on Alajõe sõnul valmis lennufirmasid toetama uutes sihtkohtades reklaamikampaaniatega, et anda Tallinnast aimu.

„EAS-i huvi on ennekõike see, et Eestisse tuleks senisest rohkem turiste ja siia pääseksid võimalikult lihtsalt ka ekspordi- ja kaubanduspartnerid ning ka investorid,” selgitas Alajõe.

Praegu on Eesti peamised kaubanduspartnerid Soome, Rootsi, Saksamaa ja Venemaa. Alajõe sõnul on nii Rootsi kui ka Soomega üsna hea ja toimiv transpordiühendus.

Hiljuti taastas Estonian Air lennuühenduse Berliiniga. Kõige suuremat heameelt teeb Alajõele see, et varsti käivitub otseühendus Peterburiga.

Alajõe sõnul on  ettevõtjad EAS-iga rääkides ilmutanud selget huvi lendude vastu Aasiasse. Turismiarengukavades on varem juttu olnud Tokyost, unistuste liiniks on Peking.

Estonian Airi juhatuse esimehe Andres Aljase sõnul on suurema nõudlusega lennuliinid praegu ettevõte seisukohast kaetud. „Praeguses majanduslikus olukorras, kus nõudlus lennureiside järele on langenud ligi 30%, on uute liinide avamine suhteliselt riskantne tegevus,” lisas Aljas. Nii rõhubki Estonian Air pigem olemasolevate liinide tihendamisele.

Lennukompaniidel huvi jagub

•• Tallinna lennujaama juhataja Rein Loik rääkis, et kuigi praegune majanduslik olukord ei soodusta uute lennuliinide avamist ja Eestis esindamata lennufirmade siia saabumist, võivad asjad paari aastaga muutuda.

•• „Paraku ei sõltu uute lennuliinide avamine ei meie ega riigi tahtest,” lisas Loik. Samal ajal tunnevad Loigu kinnitusel mitmed uued Eestisse veel mittelendavad lennufirmad hoolimata keerulisest majanduslikust olukorrast Tallinna vastu huvi.

•• Aastaid on räägitud näiteks Euroopa ühest suurimast odavlennufirmast Ryanair. Paljuski on lennufirma Eestisse lendamise plaanid maha matnud, kuna pole lennujaamatasude suhtes kaubale saanud. Loigu sõnul tuleb ettevõtjaid võrdselt kohelda ja erilisi soodustusi teha ei saa.

•• Samas kinnitas Loik, et Tallinna lennujaamal käivad läbirääkimised mitme lennufirmaga. „Need ettevalmistused võivad kesta kõige vähem pool aastat, kõige rohkem kaks aastat, kuid kinnitan, et huvi meie vastu on,” lisas Loik.