Tartu kaubamaja andis seoses kunstikuuga kunstnik Fideelia-Signe Rootsile võimaluse kujundada üks poe vaateakendest, ent valminud teos ei ühtinud asutuse vaatenurgaga ning võeti maha.

“Juba eelmisel nädalal alustasin kauba valimist ja idee väljamõtlemist. Pireti-nimeline neiu, kellega ma koostööd tegin, ütles, et tema ei taha minult kirjalikku kontseptsiooni saada,” kirjeldas Roots. “Ta arvas, et poliitiline homoteema probleeme ei tekita,” selgitas kunstnik. Sellest järeldas Roots, et talle on antud täiesti vabad käed.

Tartu kaubamaja turundusjuht Inara Laan ütles aga, et Rootsile sai väga täpselt ja üksikasjalikult lahti seletatud kaubamaja veebruarikuu kampaania, mille sümbolitena on kasutusel head sõnumid ja armastuse sümbol süda.

“Temalt sai palutud, et kujunduses kasutataks rõõmsaid toone, sõbralikke sõnumeid ja jätkataks sarnast joont kaubamaja enda kampaaniaga. Esialgu lubas Fideelia, et eks ta siis kujundab samuti sotsiaalse ja hea sõnumiga vaateakna,” rääkis Laan. See oli ka põhjus, miks pood kunstnikult kavandit ei nõudnud. “Kuna kõik sai suusõnaliselt mitu korda läbi arutatud ja kokku lepitud, siis ei pidanud me oluliseks enam kirjalikku kavandit nõudma hakata. See aga, milline tulemus lõpuks oli, erines sellest, mida Fideelia alguses lubas.”

Rootsi kinnitusel paluti temalt värvilist kujundust, kus oleks kajastatud ka sõbrapäev. “Mõlemad tingimused ma täitsin. Kuna homoabielud ja lapsendamine on praegu uudistes kuum, tahtsin oma arvamust väljendada. Aken on mu seisukohavõtt. Toetan homoabielusid ja homopaaride lapsendamist,” märkis Roots.

Unenägu kahest emmest

Tüli tekitanud vaateaknale oli kunstnik paigutanud tekstid, kus laps jutustab isale unenäos nähtud kahest emmest. Lisaks on kujutatud mannekeeni, kes tulistab pumppüssist poliitikute Igor Gräzini ja Aivar Riisalu nägu kandvaid Teletupse. “Need mehed leiavad, et homoteema on pseudoprobleem, et tegelda tuleks ühiskonna tootvate harudega: selge sigimispropaganda! Miks sigimispropagandat tohib, aga homoteemat ei tohi tõstatada? Kaubamaja, toetades paljulapselisi peresid, teeb sigivuspoliitikat,” rääkis Roots.

Ta lisas, et rääkis poe esindajale plaanist ka konkreetsemalt. “Tol hetkel ta muigas, nüüd aga väidab, et pole sellest kuulnudki. Imestan siiralt, et see tal kõrvust mööda läks,” ütles kunstnik.

Eile võeti kära tekitanud väljapanek vaatajate ette jõudmata maha ning asendatakse kaubamaja väljapanekuspetsialistide kujundusega.

Väljapanek võib solvata

•• Kaubamaja turundusjuhi Inara Laane arvates võivad kujutatud konkreetsed isikud ennast väljapanekust solvatuna tunda, lisaks propageerivat kujundus vägivalda laste hulgas.

•• “Kaubamaja ei pea õigeks võtta sõna poliitilistel teemadel, mis on väga mitmeti mõistetavad, samuti ei toeta me kuidagi vägivalla propageerimist ega inimeste solvamist, mida Fideelia kujundatud aken meie arvates teeb. Kaubamaja vaateaken pole poliitiliste ja sotsiaalsete manifestide edastamise koht,” ütles Laan.