Kuigi Saaremaal möödunud aastal avatud süvasadam suudaks aastas teenindada 30 ristluslaeva, põikab saarele tänavusel hooajal sarnaselt mullusega vaid seitse ristluslaeva.

“Esimene kruiisilaev saabub Saaremaale 16. juunil,” ütles Tallinna Sadama avalikkussuhete juht Sven Ratassepp. “Hooajaks on ette teada seitsme laeva saabumine, mida vahendab neli firmat,” lisas Ratassepp. “Kaks Inglise, üks Saksa ja üks Soome firma.”

Mullu tõi Saaremaale ristlusturiste üks Saksa firma laevaga Lily Marlene ning kevadel oli kavas kümme reisi, mis kahanes sügiseks seitsme peale ning reise korraldanud firma läks pankrotti. Seda siiski mitte Saaremaale põikamise pärast.

Ratassepa sõnul tunnevad ristlusreiside korraldajad Saaremaa sadamas peatumise vastu küll huvi, kuid see ei muutu nii kiiresti tegelikkuseks. “Optimaalne kruiisilaevade hulk, mida Saaremaa sadam aastas vastu võiks võtta, on 30 ja esimesel-teisel aastal seitsme kuni kümne laevaga alustada pole paha,” lausus Ratassepp.

Turistid maale ei kipugi

Saaremaa sadama kohapealne juht Peeter Palu kinnitas, et sadam ei seisnud ka talveperioodil kasutamata. “Kalalaevad käisid siin – enamik omad, ühed olid hiidlased,” lausus Palu. “Sadamas käisid ka sõjalaevad. Kokku on olnud 300 sadamasse sisse- ja väljasõitu.”

Mustjala vald, mis uuest aastast sai uue vallavanema Kalle Kolteri, mõtleb välja uusi tegevusi ja turismimarsruute, et ristlusturistid Mustjalast mööda ei kihutaks.

Möödunud aasta näitas, et suur osa turiste laevast kusagile kaugemale ei kibelenudki, jalutasid sealsamas kadakate vahel ning põikasid maalilisse kalurikülla. Sel aastal on Kolteri sõnul soov valmistada ette turistirada, panna välja tualetid, pingid, lauad, prügikastid. Käsitöö müügiks tulevad sadamasse uued lauad.

Suur lootus oli, et Mustjalga Saaremaa sadamasse hakkab käima liinilaev Soomest Turust, kuid sellest asja ei saanud. Vallavanem tõdes, et kohalik rahvas on oodanud kiiremaid muutusi. “Aga olen öelnud, et käivitamine võtab aega, kuid elu areneb siin iga päevaga,” jagas vallavanem optimismi.