Lennufirma Scandinavian Airlines (SAS) teatas eile plaanist müüa enamusosalus Eesti rahvuslikus lennufirmas Estonian Air ning veel kuues tütarfirmas. SAS-ile kuulub Estonian Airis enamusosalus ehk 49%. Eesti riigil on Estonian Airis 34-protsendiline osalus ja AS Crescole kuulub ettevõttest 17%.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles, et mõistab SAS-i sammu ja näeb Estonian Airi uue osanikuna mõnda Eesti investorit.

„SAS-i pakkumine võimaldab Estonian Airi restruktureerida ja me hindame SAS-i avatud lähenemist. Eesti põhihuvi on ühenduste säilitamine ja meie esimene eelistus on, et omanikeringis oleks piisavalt kompetentne strateegiline Eesti investor,” ütles Parts Päevalehele. BNS-ile märkis ta, et välistatud pole ka variant, et ajaks, kui käivad uue partneri otsingud, omandab osaluse riik.

Eesti suurima transpordiettevõtte Tallinki kommunikatsioonijuht Luulea Lääne kinnitas aga eile taas, et ettevõte pole Estonian Airi osaluse ostust huvitatud.

Raha põletamine

Endine Estonian Airi president ja praegune Linxtelecomi tegevjuht Erki Urva pidas aga majandusminister Juhan Partsi mõtet kaasata Estonian Airi omanike ringi SAS-i asemel mõni kohalik investor mõttetuks.

„Härra Parts võiks vaadata seda, mis alles toimus Leedus, kus leiti kohalik investor, mille tagajärg oli see, et FlyLAL-i nimeline lennufirma läks mõned nädalad tagasi pankrotti,” rääkis Erki Urva.

Urva sõnul peab investoril olema suur rahakott ja oskus kokkuleppeid sõlmida, sest lennunduses on kerge raha lihtsalt ära põletada.

„Võimalik, et Eestist on ka võimalik leida mingit lolli raha, kuigi ma väga sügavalt kahtlen selles. Selleks et lennunduses väga tugevalt tegutseda, peab olema väga tugev kommertskoostöövõrgustik teiste lennufirmadega. Sõltumatul lennufirmal on seda suhteliselt keeruline saavutada, välja arvatud juhtudel, kui on tegemist sõltumatu lennufirmaga, kes tegutseb odavlennufirmana väga suurel turul,” märkis Urva.

Endine lennufirma juht lisas, et ei usu suurte lennufirmade huvi Estonian Airi vastu. „Kui juhtub suur ime, et leitakse mingisugune suurejooneline uhke lennufirma, kes võiks tunda huvi Estonian Airi vastu, siis sellisel juhul oleks loomulikult Eesti riigi jaoks kõige mõistlikum ka oma osalusest loobuda,” sõnas Urva.

Ärimees Rein Kilgi hinnangul pole riigil mõtet lennufirma enamusosalust osta, kuna ta ei suudaks seda korralikult majandada. „Riik võiks selle osaluse osta ja siis edasi müüa, sest ma ei kujuta ette, et riik peaks ettevõtlusega tegelema,” ütles Rein Kilk.