SAS-i tegevjuht Mats Jansson ütles Saksa ajalehele Handelsblatt, et ettevõte plaanib Estonian Airi ja selle Läti sõsara airBalticu liitmisega luua uue lennufirma. Jansson kasutas väljendit “keskpikas perspektiivis”.

Käigu eelduseks on SAS-i enamusosaluse saavutamine nii Estonian Airis kui ka airBalticus, mõlema riigi valitsustega on korduvalt kohtumisi peetud.


“Mingisuguseid läbirääkimisi pole Estonian Airi aktsionärid omavahel pidanud ja võimalikke ühendamisi, lahutamisi või teisi praegusest omanikeringist väljapoole ulatuvaid küsimusi pole aktsionärid ühelgi üldkoosolekul püstitanud,” ütles Estonian Airi ühe omaniku Cresco juht Olev Schults.

SAS on varem korduvalt näidanud oma sümpaatiat Läti airBalticu osas. Estonian Air keskendub järjest rohkem tšarterlendudele ja samal ajal airBaltic sihtkohtade paljususele ning mahtude kasvatamisele. airBalticu sakslasest president Bertolt Flick on teada andnud oma soovist teha Riiast lääne ja endise Nõukogude Liidu olulisima transiidikeskuse. Praegu moodustavad transiitreisijad nende reisijatest viis kuni seitse protsenti. See hulk kasvab pidevalt. Lätlased lendavad ka paljude Euroopa riikide pealinnadesse, kuhu Estonian Air ei lenda.

Kriips peale

Mõni aeg tagasi tõmbas Estonian Airi nõukogu jämeda kriipsu firma laienemisplaanidele. Samal ajal hakkas SAS investeerima just lõunanaabrite lennufirma tegevusse. See kõik viitab, et ühendamise käigus neelab Läti firma Estonian Airi alla.

Selle üheks põhjuseks võib olla ka Estonian Airi passiivsus. Väidetavalt oli Estonian Airi hiljuti vastu võetud kava arendada tegevust lühidistantsidel detailselt laual juba poolteist aastat tagasi, ent siis ei võetud selles osas seisukohta.

airBaltic on juba teinud võimsad lennubaasid Riiga ja Vilniusesse. Tõenäoliselt arendatakse ühinemisel kolmas baas välja Tallinnas. On siiski reaalne, et Estonian Airi kaubamärk säilitatakse, kuid kokku viiakse muud funktsioonid – näiteks broneerimissüsteemid. Lätti võidakse ühinemisel viia ka Eesti-Läti firma juhtimine.

Võrdlus

Lätlased on paremad

Estonian Airi kehv aasta

•• Hetkel kuulub SAS-ile Estonian Airist 49 protsenti ja 47,2 protsenti airBalticust. Eesti riigile kuulub Estonian Airist 34 protsenti, 17 protsenti kuulub investeerimisfirmale Cresco.

•• airBalticust kuulub 52,6 protsenti aktsiatest Läti riigile ning 0,2 protsenti Transaerole.

•• Estonian Air tõi mullu üle 59 miljoni krooni kahjumit.

•• Terve aasta on Eesti lennufirmale olnud halbade uudiste jada (tehnilised rikked ja oodatust väiksem reisijate arvu kasv).

•• SAS-il on nähtav huvi panustada air Balticusse, mis on turuliider ka Leedus. Eestlastele tähendab see kehvemaid reisimistingimusi.

•• airBalticul on Estonian Airist enam kui kaks korda rohkem sihtkohti.

•• Eesti lennufirma kasvatas reisijate arvu mullu üle-eelmise aastaga võrreldes seitse protsenti.

•• airBaltic saavutas seevastu mullu 37-protsendilise reisijate arvu tõusu.

•• Märgilise tähendusega on asjaolu, et täna teatab Estonian Air muutustest tippjuhtkonnas ja juhtimises.