Uus seadus sätestab aga järgmist: sõidukijuhil on keelatud tegeleda juhtimise ajal toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist, sealhulgas kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita ja sõiduki liikumise ajal hoida telefoni käes.

Maanteeameti selgituses on lisatud, et kuna telefoni käeshoidmine segab oluliselt juhtimist, siis selline tegevus on keelatud kõikjal, sealhulgas asulavälisel teel.

Maanteeameti nõuniku Villu Vane sõnul on see seadusesäte eelkõige selleks, et inimesed ei tegeleks autoroolis SMS-ide lugemise ja saatmisega.

„Sõnumite saatmine on kordades ohtlikum kui telefoniga rääkimine, sest lisaks ühe käega juhtimisele on juhi pilk suunatud liikluselt telefonile,” selgitas politsei- ja piirivalveameti juhtiv korrakaitseametnik Riho Tänak. Tema sõnul on ka Eestis olnud avariisid, sealhulgas traagiliselt lõppenud õnnetusi, kus asjaosaliste või tunnistajate ütluste järgi tegeles autojuht vahetult enne kokkupõrget SMS-i saatmisega.

USA  Virginia tehnoloogiaülikooli transpordiinstituudi uurimus järeldab, et auto- (ning eriti veoauto) roolis SMS-i saatmine suurendab õnnetuse riski 23 korda. Suurbritannia transpordiuuringute laboratooriumi kaks aastat tagasi tehtud uurimus väidab koguni, et SMS-i sisestava inimese reaktsiooni kiirus langeb sõidu ajal 35 protsenti. See on hullem tulemus, kui saadud inimese reaktsiooni kiiruse mõõtmisel pärast väikese koguse alkoholi tarbimist.

Keeld lihtsustab politsei tööd

Samal ajal näitab USA-s tehtud uurimus, et koguni 45% juhtidest saadab autosõidul teksti-sõnumeid ja eriti on see levinud noorte hulgas. Nüüd ongi suuresti Euroopa Liidu riikides ja paljudes USA osariikides juba keelustatud või peatselt keelustamisel autoroolis mobiiltelefoniga sõnumite lugemine ja edastamine.

Telefoni käeshoidmise keeld lihtsustab ka politsei menetlustegevust, kuna seni vaidlesid mitmed rikkujad ametnikega, et tegelikult nad ei rääkinud autoroolis telefoniga, vaid lihtsalt hoidsid seda. Maksimumkaristus sellise rikkumise eest on uuest aastast 200 eurot ning kui sellisel viisil on tekitatud liiklus-ohtlik olukord, siis 400 eurot või juhtimisõiguse äravõtmine kuni kuueks kuuks.

Söömine on rooli taga väga ohtlik tegevus

•• Peale mobiiltelefoni kasutamise on autoroolis seadusega keelatud ka kõik muud toimingud, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist.

•• Maanteeameti nõuniku Villu Vane sõnul on kõigi selliste tegevuste loetlemine seaduses problemaatiline. „See on juhi südametunnistuse asi tunnetada, mis on need liiklusohtlikud tegevused, mis seavad teda ennast ja kaasliiklejaid ohtu,” selgitas ta. Sõidu ajal veepudelilt korgi maha keeramine võib lõppeda väljasõiduga, tõi Vane näite.

•• Politseikomissar Riho Tänak lisas sinna loetellu meikimise, mille ajal on juhi kogu tähelepanu keskendunud peeglile. Sõidukijuhi reageerimisvõime ohusituatsioonides väheneb oluliselt, kui kohvitass on ühes käes ja teisega samal ajal roolitakse.

•• „Politsei lähtub karistuste määramisel põhimõttest, kui suurt ohtu juht teistele liiklejatele ja endale tekitab,” selgitas Tänak. Tema sõnul ei ole politsei esimene prioriteet selliste tegevuste tuvastamine. Kui aga liiklusjärelevalve käigus fikseeritakse näiteks turvavöö kasutamise kontrollreidil ka juhi tekitatud liiklusohtlik tegevus autoroolis, võib sellele järgneda ka karistus.