Päev piirivalvurina Foto: Argo Ingver

Teadmata, mis mind ees ootab, alustan Tartust varahommikul sõitu läbi tiheda udu - udu ei taandu ka enne keskpäeva. Väljas on veel pime ja loodus on härmas. Auto armatuurilt loen, et väljas on 5 soojakraadi. Mõni kilo­meeter enne Luhamaa kordonit jookseb üle tee neli kitse. Vahejuhtum lõppeb õnnelikult, ohkan rahusta­valt, sest vahetasin tööautol äsja suverehvid naastrehvide vastu. Jõuan üsna täpselt uue vahetuse alguseks kordonisse - varuks jäetud minutid tiksuvad udus sõites samuti nulli.

Kordonis kohtun oma paarilise Tom Ilissoniga. Tom on veel viimast päeva 28-aastane ning meie piiri on ta kaitsnud nüüdseks neli aastat. Tutvumine jääb lühikeseks, sest peame mine­ma peagi algavale instruktaažile, kus jagatakse kätte päevakäsud, patrullmarsruudid ja vahetatakse infot piiriolukorrast.

Päev piirivalvurina
Päev piirivalvurina
Päev piirivalvurina
Päev piirivalvurina
Päev piirivalvurina

Et piiriäärsel alal liikumisele on ranged reeglid, arutame autos läbi, millega ma arvestama peaksin. Iseenesest mõistetav, et pidevalt tuleb jälgida piiriposte ning teisi tähistusi ja vältida üle piiri sattumist. Hea kombe kohaselt on reegliks seegi, et piiripatrullis VF piirivalvureid märgates ei ole viisakas neid pildistada. Lugupidav suhtumine töötegijatesse ja töötegemisse hõlmab sedagi, et vali jutuvada piiririba läheduses on halb, lausa tööd halvav asjaolu. Terava silmavaate kõrval on sama oluline kuulatada, milliseid liikumisele viitavaid helisid kostub. Sel hetkel mõistan, et mind on reaalselt pandud Eesti piiri kaitsma. Enamasti on ühes piiripatrullis kaks piirivalvurit, kuid täna olen mina Tomiga kahekesi sel piirilõigul tööl.

Piiri valvamiseks on hulk erinevaid võimalusi: jalgsi, autoga, ATVga, UTVga, paadiga, saaniga, kopteriga, drooniga, jalgrattal ja teenistuskoeraga jälgi ajades. Lisaks nähtavatele piiripatrullidele toimetavad eraldi veel ka need piirivalvurid, kes on maskeeritud, püsivad varitsuses ja vaatlevad nii ööl kui päeval, et tööks vajaminevat infot koguda. Päev, mil ma piirivalvurina end proovile panen, hõlmab patrulli jalgsi, autoga, UTVga ning linnulennult drooniga.

Krõbedal hommikul peab vaatama ette, et jalga ära ei murraks.

Kui Eesti kord piiri välja ehitab, saavad piirivalvurid korralikud patrullrajad, kus saab liikuda nii jalgsi kui sõidukitega ning jala murdmise mure kõrval jääb enam aega piiriribal olevate jälgede uurimiseks.

Enne piiri asuvad piiripostidest hoiatussildid, millest tavakodanikud enam edasi ei tohi minna. Nendest möödudes võib saada kuni 800€ trahvi või lausa aresti. Kindlasti ei tasu piiriposti juurde selfie’sid tegema minna.

Sellest märgist edasi minna ei tohi keegi teine peale piirivalvurite. Kui keegi siiski eirab hoiatusmärki ning läheb piiriribale, võib ta saada kuni 800eurose rahatrahvi või lausa aresti. Kindlasti ei tasu piiriposti juurde selfisid tegema minna.

Patrullides peab märkama looduses märke ebaseaduslikest tegevustest. Laudteega risti tulevad jäljed võivad viidata potentsiaalsele ebaseaduslikult piiriületusele. Või suurema tõenäosusega loomade tegevusele. Kord olevat laudtee alt leitud ka mängukaru, mi
Laudteega risti tulevad jäljed äratavad Tomi tähelepanu, kuid ta hindab need peagi metsloomade omaks. Kord olevat laudtee alt leitud ka mängukaru, mis kuulus väikelapsele, kes tuli koos perega üle piiri Venemaalt Eestisse. Leidude seas on ka trussikuid ja rinnahoidjaid.
Tomile meeldib kõige rohkem just jalgsipatrull. Arvestades seda hommikut, siis mõistan teda. Loomulikult pole iga hommik nii roosiline ja patrullis peab käima iga ilmaga.

Loomulikult pole iga hommik nii roosiline ja patrullis peab käima iga ilmaga. Suvel saadab patrulle paks parmuparv, talvel tuleb teha kümneid kilomeetreid jalgsipatrulli ka siis, kui külmakraadid on üle 30.

Piiripostide paar number 17. Praeguseks on märgistatud kogu Eesti-Vene piir 780 piiri- ja vahepiiripostiga. Taga paistab ka puna-roheline Vene piiripost.
Üle oja on ehitatud ka väike sillake, et võimalusel saaks läbida lõiku sõiduvahenditega.
8:49 - Mõned sajad meetrid edasi toimub piiriületus põdraperel. Neljaliikmeline perekond lahkus Eesti pinnalt. Tänase päeva jooksul näeme ka ühe rebase liikumist naaberriiki.
Laudteed kasutavad ära ka kavalad loomad, kes ei soovi soisel pinnasel käppasid märjaks teha. Tomi sõnul on seal kandis märgatud peale põdra, kitse ja hundi jälgede ka karu omasid. Õnneks seekord on tegemist rebase omadega.
Päev piirivalvurina
Aeg-ajalt liigub Tom laudteelt maha, et uurida kahtlaseid märke. Kollasest postist ta mööda minna ei tohi, seal asub juba Venemaa.

Uusi taktikaid ja praktikaid õpivad piirivalvurid nii Eestis kui välismissioonidel. Näiteks käisid mõni aeg tagasi jälgede tundmist ja märkamist Eesti piirivalvuritele õpetamas USA indiaanlastest koosnev piirivalve üksus Shadow Wolves, kelle tööks on leida salakaubaveda­jaid 122km pikkusel lõigul Arizona osariigis Mehhiko ja USA piiril. Nende pärusmaaks on kõrbealad, mistõttu Eestis käies nentisid nemadki, et meie piirivalvurite töö on kindlasti keerulisem, sest jälgi tuleb ajada raskel metsasel soisel alal.

Piiri lähedal elab ka inimesi, kellega on piirivalvuritega head suhted. Kahtlaste asjade korral annavad nad kohe korrakaitsjatele teada ja tehakse selgeks, kas miskit toimub. Aeg-ajalt võib märgata puude peal ka valvekaameraid, mis liikumise avastamisel s

Kahtlastest ilmingutest annavad nad kohe korrakaitsjatele teada ja tehakse selgeks, kas ja mis teoksil.Piirivalvurite ja kohalike elanike silmadele lisaks valvavad piiri ka valvekaa­meraid, mis fikseerivad liikumise ning saadavad sellest info kohe keskusesse. Turvakaalutlustel jäävad fotod neist valvesüsteemidest avaldamata.

9:40 - Venemaa poolt kostub puu koksimist. Keegi naelutab naelu puusse? Rähni toksimise kohta on see liiga aeglane. See kord jääbki see müsteeriumiks.
9:51 - Jõuame väikese Kriiva järve äärde, kus avaneb maaliline vaade. Peame liikuma vasakult ümber järve, sest kontrolljoon läbib järve. Kui järve katab jää, siis on võimalik patrullil minna ka otse üle järve.
Päev piirivalvurina
Järve pinnal hõljub udu, millele päike joonistab läbi puude varje.
Siin kandis pidavat ka palju murakaid leiduma. Aeg-ajalt eksivad marjulised-seenelised piirialadele ja piirivalve

Aeg-ajalt tuleb nii ka ette, et piirivalvurid peavad ebaseaduslikult piiriületuselt kinni mõne marjulise või seenelise. Piiriäärsetes metsades käimine pole keelatud, ent kindlasti tuleks enne selgeks teha, kust piir kulgeb ning korvi täites pidevalt jälgida, kus suunas liigutakse.

Kolleegi jalajälg. Kuna valvurite jalanõud on samad, siis kuluvad jalajälje mustrid üsna ruttu pähe ja nende märkamine ei tekita küsimusi.
Päev piirivalvurina
10:05 - Eesti poole pealt on kuulda kolme lasku. Suure tõenäosusega jahimehed, kuid igaks juhuks annab Tom sellest keskusele teada, kes uurib järgi, kas tegemist on kohaliku jahiseltsi tegevusega.
Päev piirivalvurina
10:27 - Jõuame 35. piiriposti juurde, kus Tom tõdeb, et venelased on omale uue laudtee ehitanud. Eelneval korral seda veel polnud.
Päev piirivalvurina
Piiriäärde on viidud juba ka elektriühendus, et tulevikus oleks lihtsam hüpermoodsat piiririba ehitada ja elektriga varustada.

Kasu ei kerki elektrialajaamade rajamisest üksnes piiri valvamisel, vaid ka piiriäärsetel kohalikel elanikel, kel avaneb võimalus elektrivõrguga liitumiseks.

10:50 jõuame Pabra järve lähedale, kus läheb olukord väga soiseks. Vesi hakkab juba üle saapa ääre küündima. Liigume tagasi auto poole, mis ootab meid pea 2km kaugusel.

Kui soojemal ajal on ohtlik rabamaastik piiriületusi takistav tegur, siis talvisemal ajal ja pinnase jäätudes laiendavad piirikurjategijad oma trajektoori tihti ka üle soisemate alade.

Päev piirivalvurina
11:24 - Jõuame oma matkaga tagasi autoni. Jalgsipatrulli pikkus jääb veidike alla 10km, mis läbis nii sood kui metsa. Pean tunnistama, et selja sai märjaks ja jalad olid veel paar päeva hiljem valusad, kuid ega tegemist olegi mõnusa RMK matkateega. Tagasi

Jalgsipatrulli pikkus jääb veidike alla 10km, mis läbis nii sood kui metsa. Pean tunnistama, et selg sai märjaks ja jalad olid veel paar päeva hiljem valusad, kuid ega tegemist olegi mõnusa RMK matkateega. Tagasi sõites on loodus juba härmatise alt üles sulanud ning udust pole midagi enam alles.

Päev piirivalvurina
11:36 - Tagasi kordonis ja saab varustuse seljast heita. On lõuna aeg!
Lõunale.
Päev piirivalvurina
Lõunasöögiks pakuti strogonovi kartuli ning salatiga.
11:59 - Tom sisestab jalgsipatrullil saadud info - GPSi andmed, tähelepanekud jms.

Järgmisena on päevakavas laskeharjutused. Kuigi relva kasutamine piirivalvuri töös on pigem erand, tuleb ärevamateks ohuolukordadeks valmis olla. Ettearvamatult võivad käituda nii illegaale üle piiri toimetavad kurjategijad kui ka salakaubavedajad. Piirivalvurite arsenali kuulub kaks tulirelva - Galil ja Walther. Kui püstol Walther on iga patrullis oleva piirivalvuri vööl, siis tugirelv Galil on valmis juhtudeks, mil tarvis suuremat tulejõudu. Harju­tama tulevad kõik, kellel pole sel hetkel teisi kohustusi ja kaks politsei kadetti.
12:22 - Relvad hoitakse nagu kord ja kohus lukustatud relvaruumis ja relvakapis. Tomil on käes Galil AR. Harjutusteks kasutatakse ka isikukaitsevahendina kõrvaklappe ja kuulivesti.
Päev piirivalvurina
Luhamaa kordonil on läheduses ka oma lasketiir, kus valvurid saavad kätt harjutada.
Esimeseks harjutuseks on kiire relvavahetus Waltherilt Galilile ja tagasi. Kõige selle juurde käib hõige “Seis! Eesti Politsei! Tulistan!”
Walther P99Q
Ja Galil AR. Sinine teip salvel näitab, et salv on tühi ning kasutatakse harjutusteks.
Toimub instruktaaž, kuidas viiakse läbi politseitest.
Harjutuse läbiviijad skaneerivad ümbrust, et olla kindlad ohutuses.
Pärast lasku lendab relvast välja tühi hülss.
14:13 - Tom läbib testi lenneldes ajaga 13 sekundit. Testi läbimiseks on aega 20 sekundit.
Päev piirivalvurina
14:48 - Alustame järgmise patrulliga - UTV-patrull.

UTV ehk utility task vehicle teeb palju lärmi, kuid onpatrullimisel efektiivne: nelikveoline masin läheb läbi peaaegu kõigest, mis talle ette antakse. Patrulli eesmärgiks onkontrollida üle kolmikpunkt - Eesti-Läti-Vene piiride kohtumispunkt - ja patrullida sealt edasi vahemik 1. piiripostist 14. postini.

UTVs peab sõitma kiivri ning turvavööga.
Päev piirivalvurina
15:28 - Alustame patrulli kolmikpunktist.
Päev piirivalvurina
Siin lõigul jookseb Eesti-Vene kontrolljoon mööda jõe keskjoont - ühel pool kallast Eesti pind ja teisel Venemaa. Jõe peale on ehitanud koprad mitu tammi, mis muudavad jõe kontuure, seega peab aeg-ajalt neid likvideerima. Selleks peavad riigid tegema koos
Piiripostid ei tähista siin piiri, kuna kokkulepitud kontrolljooneks on jõe keskjoon. Piiri- ja vahepiiripostid on pandud nii, et ühest postist teiseni säiliks silmside.
Patrulli ainuke “saak” jääb tänaseks see tundmatu looma pealuu.
17:03 - Jõuame tagasi kordonisse, kus ootab meid õhtusöök, milleks on täna makaronid hakkliha ning pihviga. Tom jätab õhtusöögi hilisemaks, sest tema ööbib kordonis. Enne järgmisele patrullile minekut, täidab Tom vajalikud dokumendid UTV-patrulli kohta.
17:15 - Tom haarab suure ja üle 20 kg kaaluva drooniseljakoti ning viib selle auto peale. Järgmiseks liigumegi autoga piiri äärde ning laseme kuskil läheduses ka drooni õhku.
Tangime enne sõitu veel auto ära kordoni “tanklas”, kus tankur näitab liitri diisli hinnaks 1€. Arvatavasti kõige odavam kütus Eestis. Loomulikult ei tähista hind seal miskit vaid on vaikevalikuna tankuril.
17:23 - Kooskõlastame viimased asjad ja liigume edasi kurikuulsale katselõigule.
17:48 - Uus katselõik on täienisti läbitav autoga. Kui see kunagi kord valmis saab, siis peaks see olema kõige modernsem piir maailmas. Siin ei jää ükski liigutus piirivalvurite silma vahele - kogu lõiku jälgib kaamerasilm.
Sõidame üle pontoonsilla, mis asub soisel alal. Just sellist tüüpi piirilahendus tõstis piiriehituse maksumust märkimisväärselt.

Just sellist tüüpi piirilahendus tõstis piiriehituse maksumust, sest rabamaastikule millegi püsiva ehitamine on inseneriteadus, millega projekteerijad ja ehitajad enamasti oma töös kunagi kokku ei puutu.

Tegime peatuse sillal väikses boksis, kus põhimõtteliselt saaks teineteisest mööduda kaks autot korraga. Paremal paistab 149 piiripost.
18:19 - Meiega liituvad Meelis Luts ja kaks politsei kadetti, et vaadata, kuidas käib drooniga patrullimine piiril.
ELIX-XL on oma võimekuse poolest üsna kompaktne ning tänapäevase piirivalve juures üsna kasulik ja vajalik. Droon on varustatud tavalise ja infrapuna kaameraga. Isegi öösel ei jää ükski piiririkkuja nägemata. Seda drooni on kasutatud ka kadunud inimeste o

Seda droo­ni kasutatakse vajadusel ka sisemaal, näiteks kadunud inimeste otsingutel.

18:25 - Droon on lennuvalmis.
Drooni juhtimine käib läbi sülearvuti ning droonile annab signaali eraldiseisev antenn.
Taevas särab vaid täiskuu, kuid infrapunakaameraga on nähtav kõik väga hästi.
Päev piirivalvurina
Liigume tagasi kordonisse, vahetuse viimane tund algab.

Teel kordonisse saame info, et Saatse kandis peeti kinni vene registrimärgiga valge Volkswagen Transporter buss. Autos istuvad kaks Vene passidega meest, kes on väidetavalt eksinud ning otsivad Luhamaa piiripunkti - linnulennult on sealt läbi Venemaa ca 30km. Meeste jutu kõrval on kahtlane seegi, et bussi tagaistmed on välja võetud ning taga on vaid kaks tühja õllepurki ning seljakott. Midagi ebaseaduslikku siiski ei tuvastata, võetakse meeste ja sõiduki andmed ning lubatakse edasi sõita.

19:28 - Tagasi kordonis, et lõpetada päev aruandlustega.
Tom vaatab üle droonivideo ning märgib aruandlusesse vaatlusel nähtu.
Öine vahetus alustab peagi ning ettevalmistused selleks käivad.
19:55 - Vahetuse lõpuni on jäänud 5 minutit. Tom lõpetab veel viimased toimingud ning saabki päeva lõppenuks nimetada. Tänane päev oli sekeldusteta ja pigem rahulik.

Tom sel päeval koju ei sõida, vaid jääb ööbima kordonisse. Üldiselt jäävadki piirivalvurid ööseks kordonisse, sest uus vahetus algab juba 12h pärast. Piirivalvurite graafik näeb ette 5 jär­jestikust 12-tunnist tööpäeva, üks kord päevased ja teisel korral öised vahetused. Nende vahele jääb 5 puhke­päeva. Järgmiseks ööks läheb Tom võib-olla siiski koju, sest sünnipäev vajab tähistamist.

Elamistingimused on kordonis head. Elamine näeb välja nagu ühiselamuski - 2 tuba ja 4 voodikohta, tualett. Samal korrusel on ka ühiskasutatav vabaaja veetmiskoht, kus on diivanid, tugitoolid, raamaturiiul ja teler. Valvurite kasutada on veel jõusaal ning saun. Loomulikult e-riigile kohaselt ka kiire internetiühendus.

Tomi tuba, kus ta täna ööbib üksinda. Ei mingit suurt luksust, vaid kõik, mis vajalik.
Kohtumispaik, kus valvurid saavad õhtul aega veeta.
Kordoni jõusaal, kus põhilised lihasgrupid saab toonuses hoitud. Kindlasti ei konkureeri suurkettide jõusaalidega.
Igaõhtused saunaskäigud on tavaline, et keha päevasest koormusest lõdvestada. Drooniga lennutamast tulles helistab Tom juba kordonisse, et saun sooja pandaks.
Tänaseks saabki minu esimene ja arvatavasti viimane tööpäev piirivalvurina läbi - Eesti riik jääb püsima. Pean andma au nendele vapratele piirivalvuritele, kes meie riigipiiri 24/7 valvavad, ning ennastsalgavalt seda ametit peavad. Jääb vaid loota, et nad

Pean andma au nendele vapratele piirivalvuritele, kes meie riigipiiri 24/7 valvavad, ning ennastsalgavalt seda ametit peavad. Jääb vaid loota, et nad peavadki vaid tegema relvaharjutusi lasketiirus, mitte neid realsetes olukordades kasutama. Liigun pimedas tagasi koju, et oodata järgmisel päeval valutavaid jalgu.