Vaatame esmalt üle kronoloogia. Möödunud aasta jaanuari alguses teatas Tallinna linnapea, et pealinna ühistransport peaks olema tasuta. Märtsis hoidis linnavalitsus teemat ülal sellega, et korraldas küsitluse, kas inimesed tahavad bussisõidu eest maksta. Mõistagi vastati eitavalt ja linnavalitsus võttis ametlikult vastu otsuse, mis mitteametlikult oli kindlasti juba ammu langetatud. Suvel tehti autojuhtide elu ebamugavaks bussiradadega ja ähvardati, et bussiradasid tuleb veelgi juurde.

See peegeldub ka linna sisse registreerujate arvus – kuni juulikuuni kirjutas end linna elanikuks alla saja inimese kuus. Niipea kui algas tasuta transpordi aktiivne reklaamimine ja bussiradade kampaania, hakkas elanike arv kasvama. Absoluutne tipp saabus detsembris ja selle aasta jaanuaris. Eile lõppenud kuul kirjutas end linna sisse 3000 inimest! See on absoluutne rekord. Seega on viimase 13 kuuga ehk tasuta ühistranspordi idee väljakäimisest alates end linna sisse kirjutanud ligi 7000 inimest.

Lisatulu 7,8 miljonit

Kui eeldada, et kõik need 6686 inimest teenivad Tallinna keskmist kuupalka (2012. a III kvartalis 987 eurot) siis teenib Tallinn ühe sellise inimese pealt iga kuu 97 eurot. (Tulumaksueraldis kohalikule omavalitsusele on sel aastal 11,57% maksustatavast tulust.) Ühes aastas teeb see u 1170 eurot ühe inimese pealt. 6686 sissekirjutatu pealt on lisatulu u 7,8 miljonit eurot.

Üksikisiku tulumaksul on linna maksutuludes suurim osakaal. Linna selle aasta eelarvesse on arvestatud tuludeks 442 miljonit eurot, millest üksikisiku tulumaks moodustab 256 miljonit eurot ehk 58%. Seega pole u 7,8 miljoni eurone ehk kolmeprotsendine tõus suures plaanis justkui midagi erilist, aga kui arvestada, et tasuta ühistranspordi otseseks kuluks ehk saamata jäävaks piletituluks on linnavalitsus arvutanud 12,5 miljonit eurot, siis pole see lisaraha sugugi paha tulemus, kuna katab ikkagi kaks kolmandikku otsestest kuludest.

Rihm läheb pingule

Seega võib öelda, et Tallinn on tasuta ühistranspordi peaaegu välja mänginud: 4,5 miljonit eurot suudab suur linn ikka välja panna, pealegi kasvab registreeritud linlaste arv lähikuudel ilmselt veelgi.

Samal ajal on tähtis meeles pidada, et isegi sellises ulatuses tasuta transpordile pealemaksmine tähendab seda, et investeeringuteks jääb vähem raha. Just investeeringuid vajab pealinna vananeva veeremi ja aegunud liinivõrguga ühistransport hädasti.

Ühistransporti investeerimist pole aga loota. Linnaeelarve möödunud aastaga võrreldes eriti ei kasva, aga kulude kasvu on ette näha kasvõi elektri hinna tõusu arvestades. Samuti ei maksa unustada, et käsil on valimiste aasta ja Keskerakonna varasemad valimiskampaaniad on näidanud, et Tallinnas on linna ja erakonna rahakott lootusetult segamini juba aastaid.

Seega võib eeldada, et ka

sügiseste valimiste eel peab linna rahakott suutma rahastada ka Keskerakonna kampaaniat. Niisiis tuleb mõnes valdkonnas ilmselt rihma pingutada.

Ega kokkuhoius polegi midagi halba, aga kui kokkuhoidu rakendatakse kohalike valimiste aastal, on üsna tõenäoline, et kokkuhoid tuleb nende arvelt, kellest niikuinii oma parteile valijaid ei loodeta. Ammu teada tõsiasi on, et Keskerakonna absoluutne trump on eakad ning et noorte ja lastega perede toetuse nimel pole Keskerakond pingutanud. Siit võivad kooruda ka kokkuhoiukohad. Ilmselt midagi lasteaedade-koolide ja huvihariduse valdkonnast, samuti on eeldada kokkuhoidu teeremondi vallast, oodata võib ka parkimistasude tõusu.
Sõitjate arv on kasvanud 6%

••Tallinlase ühiskaarte on praegu väljastatud umbes 218 000.

••Üle 65-aastased isikud ehk pensionärid, kes ei pea tasuta sõiduks ühiskaarti soetama, on siiski olnud väga tublid: neile on väljastatud üle 50 000 kaardi, mis aitab muuta adekvaatsemaks ühiskaartide abil kogutud sõiduinfot.

••Tallinna transpordiameti hinnangul on ühissõidukite kasutajate arv kasvanud umbes 6%.

••Ühiskaartide andmete põhjal pole transpordiamet veel analüüse teinud. „Järelduste tegemiseks on aeg liiga lühike. Kõigepealt peab süsteem hakkama tööle täiesti stabiilselt. Vahepeal ei olnud müügil piisavalt ühiskaarte, praegusel ajal on aktiivsed veel rohkem kui 17 000 ID-piletit. Kuni toimib veel ID-piletisüsteem, ei ole ilmselt õige aeg teha üldistusi uue piletisüsteemi kohta,” ütles Tallinna transpordiameti vanemspetsialist Jüri Miglai. ID-piletid on kasutuses märtsi lõpuni.