Mupo reididel võidakse tehnilise tõrke tõttu „jäneseks” tembeldada ka sõiduõigusega sõitjad. Foto: Karin Kaljuläte

Tallinlanna Kati (nimi on toimetusele teada) 16-aastane tütar sõitis eelmisel kolmapäeval pärast pikka päeva bussiliiniga nr 2 kodu poole, kui bussi peatas munitsipaalpolitsei. Neiu oli ühiskaardi eeskujulikult valideerinud, kuid mupo seadmete järgi puudus tal sõiduõigus. Neiu näitas seepeale munitsipaalpolitseinikele oma õpilaspiletit ja ID-kaarti, tõestamaks, et ta on tõepoolest õpilane – ühistransport on kõigile Eesti õpilastele tasuta. Neiu šokiks tõstis mupo ta aga õhtupimeduses bussist maha ja viis rohelisse mikrobussi. Mida ta valesti oli teinud, ei saanudki neiu aru.

„Kohapeal leiutasid munitsipaalpolitseinikud alguses, et „sa ei käigi koolis”,” vahendas Kati oma tütre kirjeldust. Peagi lasti tütrel siiski akti koostamata ja trahvi tegemata minna, nii et ta pidi minema jala järgmisse peatusse uut bussi ootama.

Intsidendi ajendiks oli tõrge neiu ühiskaardiga. „Siin on olnud tõesti tõrge andmebaasi andmete töötlemisel,” ütles Tallinna uut piletisüsteemi haldava Ühinenud Piletite AS-i juht Kristjan Konks juhtumiga tutvumise järel. Ettevõtte juhina on ta Kati ja tema tütre ees ebameeldivuse pärast vabandust palunud.

Tekitas nördimust

Kui üksik tõrkuv ühiskaart sadade tuhandete sõitjatega piletisüsteemis on arusaadav, siis mupo käitumine tekitas neiu emas nördimust. „Kõige kurvem on, et ühistranspordis häbistati ja süüdistati süüta last,” ütles Kati.

Kati peatus ise koju sõites sama mupo bussi juures ja pöördus küsimustega ametnike poole – need aga eitasid, nagu oleksid nad kahtlustanud tema tütart koolis mitte käimises. Prisma, kes ühiskaar­di Katile müüs, kinnitas, et selle kaardiga on mingi tõrge ja sama teatas ka Ühinenud Piletite AS-i infotelefon. Järgmisel päeval linnavalitsuse teenindusbüroos teatas aga mupo esindaja, et kaart on eelmisel õhtul aktiveeritud ja töötab: järelikult ei oska Kati ise või ta tütar kaarti kasutada.

Munitsipaalpolitsei juhataja Monica Rand ütles Eesti Päevalehele, et ta ei oska konkreetse õpilase juhtumit kommenteerida. „Kui ta näitas nii ID-kaarti kui ka õpilaspiletit, siis on väga kummaline, et tal ei lastud edasi sõita. Kui meie ametnik on nii käitunud, siis see ei vasta heale tavale,” ütles Rand.

„Asjaolude väljaselgitamiseks toimetati kodanik mupo bussi. Selgus, et tegemist on tõenäoliselt süsteemi veaga ning pärast selgitustööd lubati kodanikul lahkuda,” teatas mupo pressiesindaja.

Mupo kinnitusel jõuab kaarditõrgete info nendeni operatiivselt, üldjuhul kuvatakse süsteemi viga inspektorite kontrollseadmete ekraanile.

Kui aga tekib tehnilise tõrke tõttu kahtlus inimese sõiduõiguses, siis heas usus talle õigust anda ei saa. „Kahtlused on kindlalt võimalik ümber lükata või kinnitada alles mupo bussis tehtavate lisapäringutega,” teatas mupo pressiesindaja.

Kati sõnul tekitab nördimust selline süsteem, kus süüta sõitjat tehnilise tõrke korral väntsutatakse ja ta end selle vastu kaitsta ei saa. „Laps saab šoki, et ta tõstetakse bussist välja ja lisaks öeldakse, et ta ei oska kaarti kasutada.”



ITIC-kaardi tõrge kõrvaldati

Eelmisel nädalal sai palju vastukaja Delfis avaldatud staažika linlase ja õpetaja lugu. Anni Kalm kasutas ühistranspordis ITIC-kaarti ehk õpetajatele mõeldud elektroonilist töötõendit, kuid tema ITIC-kaart sai validaatorist vastuseks vaid punase tule. Järgnes pikk tulemuseta ringkäik mööda ametkondi ja infotelefone, et kaart tööle saada. „Mind [on pandud] tahtmatult Don Quijote’i rolli, vastaseks palju keerulisem süsteem kui tuuleveskid,” kirjutas Kalm.

ISIC- ja ITIC-kaartide eest vastutava Eesti üliõpilaskondade liidu kommunikatsioonijuht Tormis Laanisto ütles, et probleem tuli uue toorikuga kaartide kasutusele võtmisest.

„Sellest tekkis probleeme kiibinumbrite jõudmisega tootja süsteemist meie süsteemi. Nimetatud probleem puudutas paarikümmet kaarti,” teatas Laanisto. „Tänaseks on see probleem kõrvaldatud ja kaardikasutajad peaksid saama oma kaarte ilma tõrgeteta kasutada.”