Kostja turismitragöödia

Fakt: enne jõuliste tolliaktsioonide algust läbis Narva piiripunkti kuni 27 juhuveobussi päevas.

Kostja* haaras paar-kolm töötut endaga bussi, maksis neile kolmeeurost töötasu ja korraldas „ekskursiooni” Ivangorodi. Buss sai üle piiri eelisjärjekorras – kultuursed inimesed ju, lähevad naabrite vaatamisväärsustega tutvuma. Mis sest, et vaatamisväärsuseks oli piiritagune bensiinijaam, kus bussi neljasajaliitrine paak täitus Eesti omast poole odavama kütusega. Ja siis Narva tagasi! Küll vaatasid tollimehed mõru näoga maksimumi peal olevat kütusenäidikut.

„Raisk,” kostis Kostja, kui uudised tollipitsitustest ja liigse kütuse eest nõutavast tollimaksust temani jõudsid. Ta organiseeris valveekskursandid peale ja sõitis vaatama. Seekord igaks juhuks Venemaal ei tankinud. Ja õigesti tegi – otse tema ees piiril tõmmati röntgeniläbivaatusele üks teine buss.

Kui ei saa nii, saab teisiti, teadis nupumees Kostja. Järgmisel korral libaekskursante Ivangorodi vedades võttis Kostja töösse uue plaani. Bussi tagaotsa tühimikud täitusid kui nõiaväel sigaretipakkidega. Kostja suu vajus aga ammuli, kui tollimehed lükkasid bussi röntgenipildi tegemise järel halli angaari ja hakkasid polstri vahelt suitsupakke välja noppima. „Raisk,” mõtles Kostja.

Petja bussiahastus

Fakt: Narva tollipunktis seisab hoiul kaheksa bensiinilastiga Ameerika mikrobussi, mille omanikud keeldusid bensiini eest aktsiisi tasumast.

Petja Ameerika mikrobuss oli oma suure paagi tõttu ostetud spetsiaalselt Rootsist. Seal vist varem kiirabi käsutuses olnud sõiduki paaki sai Venemaal lasta 200 liitrit kütust, mida siis Eestis mõnusa vaheltkasuga edasi müüa.

Eks kuulnud Petjagi koledaid lugusid nõudlikuks muutunud tollimeestest, aga ta ei hoolinud neist. Nutikas Petja hoopis timmis bussi kütusenäidiku ära nii, et see jonksus kogu aeg nulli ligiduses. Eks püüdku siis tõendada, et paagis on kütust sellest rohkem!

Kui ta Venemaale sõitis, mainis tollimees hoiatavalt, et kas Petja, kes ehk liigagi tihti üle piiri sõidab, ikka teab, et kütust võib kaasa tuua vaid oma tarbeks nii palju, et koduni jõuda.

Aga jänes teadupärast šampust ei joo! Paak triiki täis, vuras Petja tagasi Narva poole. Kui buss röntgenisse suunati, ajas ta vastu: mis te jamate, sõbrad, kütusemõõdik on mul ju puhta nullis! Peagi oli ka Petja tuju nullis, sest hoolimata tema pikast pirinast näitasid tollimehed talle lõpuks ette röntgeniülesvõtte, kus oli selgesti näha bussi ääreni täis kütusepaaki.

Niisiis on vaja tollimaks tasuda ja kuna Petja keeldus seda maksmast, jäi ta buss tollipunkti õuele seisma. Peab vist kohtusse minema, see ju inimõiguste rikkumine, jooksis Petja peast läbi ja ta helistas tuttavale advokaadile.

Vova hirmujudin

Fakt: kui piiriületajal on auto kütusepaagis sihtpunkti jõudmiseks vajalik bensiinikogus, pole vaja muretseda.

Vanaisa Vova käed värisesid, kui ta Ivangorodist oma Žiguli roolis Narva poole sõitis. Ta oli käinud koolikaaslasel Vasjal külas, noorust meenutanud ja nagu ikka järgmisel päeval tanklasse sõitnud.

Korraga sai Vova tankimise ajal kui nuiaga pähe, kui talle meenusid hirmujutud pööraseks läinud tollist, kes viimse kui liigse kütusetilgakese pärast kiusab. Seetõttu Vova käed värisesidki. Piiril heideti pilk tema kütusenäidikule. Arvutiinfo näitas, et Vova käib harva üle piiri ja mis hangeldajat pensionärist ikka on. „Tere tulemast Eesti Vabariiki,” kõlas piiritöötaja hääl.

Mustad muremõtted garaažide kokkukuivavate kullajõgede kõrval koguvad tuure. Vaid pommuudis, et õiguskantsler palus tolli tegevuse õiguspärasust uurida, tõi masendusest täidetud tänavatele värsket õhku. „Normaalne mees! Kaua see ebaõiglus kestab!” mõtlevad Kostja ja Petja koos oma saatusekaaslastega.

* Ehkki tegemist on väljamõeldud nimedega, vastab sündmuste rekonstruktsioon tollitöötajate hinnangul tegelikkusele.
KommentaarÕige hõlma ei hakka keegi

Virgo Treinbuk
Ida maksu- ja tollikeskuse piirikontrollitalituse juhataja

Kui inimesel on auto standardpaagis kütus, mis vajalik sihtkohta jõudmiseks, ei teki mingeid probleeme. Kahtluste korral suuname auto liikuvasse läbivaatusseadmesse ehk röntgenisse. Selle pilt näitab ära nii paagis oleva tegeliku bensiinikoguse kui ka sõidukisse peidetud salakauba, näiteks aktsiisivabalt sisse tuua üritatavad sigaretid.

Oluline on ennetus, sest meie andmebaasist on näha, kes, millise autoga ja kui palju on piiri ületanud. Nii on toll juba selliste autode Eestist lahkumisel selgitanud juhtidele, milliseid kütusekoguseid võib aktsiisivabalt sisse tuua.

Rõhutan, et me eesmärk pole Eestisse saabumise takistamine, vaid ikkagi kütuse salakaubanduse tõkestamine.Kuus miljonit eurot kahjuMaksu- ja tolliameti andmeil jõudis mullu Eestisse 12 miljonit liitrit Vene kütust, riigile tekitati saamata aktsiisimaksudega kahju vähemalt 6 miljonit eurot. Sõidukeid, mis ületasid Eesti piiri tihedamini kui 15 korda kuus, oli mullu 1014. Piiri ületati 7900 korda kuus ehk 260 korda päevas.